Is het toegestaan op de verhoging van de rotonde te rijden?

Iedereen kent een rotonde,
je hebt het fietspad, dan de rijstrook, daarna een verhoging van ongeveer 2cm en dan pas een berm in het midden.

Zie de roodgekleurde steentjes:
[img]http://lelystadhaven.web-log.nl/lelystadhaven/images/362.jpg[/img]
Mag je daaroverheen rijden?

Het is erg handig als je rechtdoor gaat hier overheen te rijden, volgens sommigen is dit toegestaan, en volgens sommigen ook niet. Nergens kan ik echt een officiële regel hiervoor vinden, wie wel?

Toegevoegd na 5 minuten:
Graag met bron ter bevestiging!

Toegevoegd na 13 minuten:
Dat het geen rijbaan is weet ik, maar als je rechtdoor gaat is het handig om toch nog even met je linkerwielen op het rode te rijden, voor de doorstroming.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Het beste antwoord

Artikel 47 van het RVV: het is bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers, die de RIJBAAN volgen toegestaan vlak voor of op rotondes anders dan aan de rechterzijde van de rijbaan te rijden.
Artikel 48 van het RVV: het is bestuurders toegestaan vlak voor of op rotondes rechts in te halen.
Een rotonde moet worden aangeduid door bord D1. Is dit bord niet geplaatst dan zijn de bepalingen van art. 47 en 48 RVV niet van toepassing.
Antwoord op jouw vraag: je dient als bestuurder de rijbaan te volgen. Zonder noodzaak de verhoging volgen is dus niet toegestaan, want is geen onderdeel van de rijbaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, je wordt geacht op de rijbaan te blijven. Het rode stuk maakt deel uit van het midden van de rotonde. Echter, dat plat houden biedt wel een eventuele uitwijkmogelijkheid waardoor mensen niet zo snel in je kunstwerk of je bloemenperkje belanden. Maar het is geen kortere route om de bocht af te kunnen snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is geen rijbaan,overigens als je erop rijd, blijf je alsmaar rondjes rijden.. en je hindert daarbij het andere verkeer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mogelijk is het bedoeld om lange combinaties wat meer ruimte te bieden om de rotonde te nemen.
maar het ziet eruit als een extra baan, op dezelfde hoogte dus ik zou er gebruik van maken indien nodig.
een rotonde 'zo recht mogelijk' oversteken is een ergernis voor veel mede weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb flink lopen zoeken, echter geen bron (ook niks op Rijksoverheid.nl/verkeersregels) kunnen vinden...
Ik vermoed echter dat er geen wet/regel is die het verbied om deze 'strook' met je wielen mee te nemen. Bij kleine rotondes is dus streek juist bedoeld zodat je wat meer ruimte hebt (dit vooral in verband met groot transport). Je ziet dat grote vrachtwagens deze strook altijd met de achterband meenemen.
Ik weet het echter niet zeker, misschien een keer vragen aan een politieagent (mocht je een keer een boete krijgen voor een snelheid ofso, kan je altijd even vragen hoe het met rotondes zit). Zoals je zelf al zegt is het makkelijker voor het andere verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit stuk is gemaakt om vrachtwagen combinaties de mogelijkheid te geven de rotonde te nemen zonder het middenstuk te vernielen.
Anders gezegd: Ik zie het als deel van de weg....want bestemd voor verkeer (aanhangwagens, trailers).

Ik ben ook bergens een verbod om dat stuk te gebruiken tegen gekomen en maak er dus dankbaar gebruik van om daarmee inderdaad sneller het plein weer vrij te maken voor anderen....zelfs met dezelfde snelheid rijdend ben je wegen de "shortcut" er ook sneller weg.

Daarnaast is het (argumentatie mocht je aangehouden worden) uiterst milieu vriendelijk omdat je minder hoeft af te remmen, derhalve ook minder op te trekken voor bij het plein en tevens minder ver aan je stuur te draaien dus ook minder "remwerking" door het sturen...allemaal zaken die brandstof besparend zijn en door het minder sturen en remmen ook nog eens bandlevensduur verlengend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag reden van min opgeven....wat is er fout aan de redenering?