Oostenrijk : 18, 16 met hof stemmen toe (de partner moet 18 of ouder zijn).
België : 18, 16 met ouderlijke toestemming.
Bulgarije : 18, 16 met ouderlijke toestemming.
Kroatië : 18, 16 met ouderlijke toestemming.
Cyprus : 16
Tsjechische republiek : 18, 16 voor wijfjes in het geval van pregnacy (ouderlijke vereiste toestemming).
Denemarken : 18 over het algemeen, kan men bij 16 met speciale brief van goedkeuring van de Koningin en de ouderlijke toestemming huwen.
Estland : 18, 15 met ouderlijke of hoftoestemming.
Finland : 18 over het algemeen, onder 18 met de toestemming van het ministerie van rechtvaardigheid in buitengewone omstandigheden, waarbij de ouders of andere beschermer moeten worden gehoord, maar daadwerkelijke ouderlijke toestemming niet wordt vereist.
Frankrijk : 18 voor mannetjes en wijfjes, zonder uitzonderingen. (De wet van 2005 bedoelt minderjarigen tegen geschikte kinderjarenhuwelijken te beschermen).
Duitsland : 18 over het algemeen, stemmen toe 16 met hof (de partner moet 18 of ouder zijn).
Hongarije : 18, 16 met ouderlijke toestemming.
IJsland : 18, het Ministerie van Rechtvaardigheid kunnen het huwelijk van jongere personen toelaten.
Republiek Ierland : 18, 16 met ouderlijke toestemming, onder 16 met zowel de toestemming van het ouderlijke als Hoge Hof.
Italië : 18 over het algemeen, 16 met hoftoestemming.
Litouwen : 18, 16 met hoftoestemming.
Nederland : 18 over het algemeen, 16 met ouderlijke toestemming, onder 16 met zowel ouderlijke toestemming als toestemming van de Koningin.
Noorwegen : 18 over het algemeen, jonger met toestemming van ouders (beschermer) en toestemming van de Gouverneur van de Provincie. De gouverneur van de Provincie kan toestemming slechts geven wanneer er ⿿speciale redenen zijn om een huwelijk⿿ aan te gaan. [7][8]
Polen : 18, 16 met hoftoestemming.
Portugal : 18, 16 met ouderlijke toestemming (als niet mogelijk, het hof kunnen de toestemming) verstrekken.
Roemenië : 18 voor mannetjes. Voor wijfjes 16 over het algemeen, 15 met toestemming van de Raad van Bestuur van het district. [9]
Rusland : 18 over het algemeen, 16 of 14 met toestemming van een ouder of een beschermer (hangt van gebied), onbeperkt in speciale omstandigheden af.
Slowakije : 18, 16 met hoftoestemming.
Spanje : 18, 16 met ouderlijke toestemming

De rest is te vinden op: http://hea.wyzgo.nl/index.php?lang=nl&PageURL=articles%2Fm%2Fa%2Fr%2FMarriageable_age.php&cat=HEA0501
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Trouwen is alleen toegestaan als beide partners 18 jaar of ouder zijn. Zijn beide partners 16 of 17, dan mogen zij ook trouwen, mits blijkt uit een doktersverklaring dat de vrouw zwanger is of al een kind heeft gekregen. Op jongere leeftijd trouwen is alleen mogelijk met ontheffing van de Minister van Justitie om belangrijke redenen.

Aldus www.vragenoverechtscheiding.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor je 16e mag je in Nederland niet trouwen. Als je 16 of 17 bent mag je alleen trouwen als de vrouw een kind heeft of kan aantonen dat ze zwanger is. Bovendien heb je dan de toestemming van de ouders of voogd nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwen is alleen toegestaan als beide partners 18 jaar of ouder zijn. Zijn beide partners 16 of 17, dan mogen zij ook trouwen, mits blijkt uit een doktersverklaring dat de vrouw zwanger is of al een kind heeft gekregen. Op jongere leeftijd trouwen is alleen mogelijk met ontheffing van de Minister van Justitie om belangrijke redenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Srry zag Niet dat al gezegd was trage computer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet precies op de hoogte van de regelgeving, maar ik geloof dat er meer uitzonderingen mogelijk zijn dan zwangerschap alleen. Mijn schoonzuster was 17 jaar toen ze met mijn broer trouwde. Ze was niet zwanger. Wel was mijn vader terminaal ziek, maar ik geloof dat het met een handtekening van haar ouders geregeld was.