Is met 'ijsballen' gooien tegen de wet ?

Op mijn school werd iemand geraakt tijdens een sneeuwballengevecht door een 'ijsbal' .hij werd vrij zwaar verwond en nu vraag ik me af als een agent e.d. je een ijsbal ziet gooien (dat even hard aankomt als een steen)
je dan kan arresteren .Ik bedoel maar je gooit toch ook niet met een steen op iemand zijn hoofd , dan word je toch ook gearresteerd ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het iemand bewust lichamelijk letsel toebrengen is strafbaar. Het werpen van een ijsbal kan je zien als iemand nadrukkelijk pijn willen doen. Ik verwacht dat je dus een goede kans maakt een zaak te winnen, ja. Het staat niet letterlijk in de wet 'Je mag geen ijsballen gooien ' ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als het niet opzettelijk gedaan werd om iemand te bezeren, wordt het als een ongeval gezien. Maar het slachtoffer kan aangifte doen om dat uit te laten zoeken, als er aan een ongeluk getwijfeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al is er niet echt een anti-ijsbalwet, er zijn altijd wetsartikelen die voorzien in het geval de wet niet voorzien heeft. Een bekend voorbeeld van zo'n kapstokartikel, is artikel 5 in de wegenverkeerswet.

Maar zelfs als iets niet strafbaar is, kan het verwijtbaar zijn en kan het slachtoffer je aanklagen in een civiele procedure en schadevergoeding eisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er, objectief gezien, gezegd kan worden dat de dader wist dat hij mogelijk schade zou toebrengen aan degene die geraakt werd, dan valt dit zeker onder mishandeling.

Het is een beetje de vraag hoe oud de persoon die gooide is.

Als hij 5 jaar is, dan vind ik dat dit geen mishandeling is.
Als hij 12 is echter wel !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gooien met ijsballen naar iemand kan door de rechter worden aangemerkt c.q. worden geïnterpreteerd als:

1 Iemand opzettelijk lichamelijk letsel toebrengen.

2 Iemand onopzettelijk mogelijk zwaar letsel toebrengen.

3 Persoon of goed van jezelf of van anderen beschermen.

4 Dood door schuld..als iemand overleden is..of zelfs van

moord.

5 Mishandeling.

Alsmede nog een groot aantal meer mogelijkheden, teveel om op te noemen.

Waar het om gaat is: De omstandigheden waaronder het delict plaatsvindt, dus b.v. uit zelfverdediging en de vraag of er al dan niet de bedoeling aanwezig was om die persoon te verwonden.

Het gooien van ijsballen wordt op zich nergens in de wet verboden, maar er wordt gekeken naar de omstandigheden en de eventuele opzet.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk alleen als het schadelijk is voor iets/iemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het wetboek staat ook niet, je mag niet met een dvd speler gooien. Als je hiermee iemand verwond ben je wel aansprakelijk. Logisch toch. Je kan niet alle voorwerpen zoals ijsballen in het wetboek zetten.