Mijn jas is kwijtgeraakt in de garderobe, wie is er verantwoordelijk?

Ik ben mijn kaartje kwijtgeraakt en mijn jas is nu weg. Wie is er dan verantwoordelijk? Lijkt me sterk dat het cafe nu geen enkele verantwoording meer heeft.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een cafe kan natuurlijk niet boven de wet treden met een bordje waarop staat "wij zijn niet aansprakelijk voor diefstal of iets dergelijks". Ik heb 3 getuigen die kunnen aantonen dat ik mijn jas daar heb opgehangen, maar de vraag is of het cafe nu verantwoordelijk is voor het verlies van de jas.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder dat kaartje ben je nergens.
Die getuigen maken niet veel uit, dat kunnen vrienden van jou zijn.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Als jij je kaartje bent verloren kan een ander het kaartje hebben gevonden en daarmee je jas hebben opgehaald. Bij de garderobe weten ze natuurlijk niet dat diegene niet de rechtmatige eigenaar was.

Antwoorden (7)

Overal waar je een jas in een gaderobe hangt dat de zaak niet verantwoordelijk is voor verlies of diefstal. dus je hebt pech

Toegevoegd na 16 minuten:
Hoezo boven de wet. Welke wet overtreden ze dan.

Toegevoegd na 20 minuten:
Niet verantwoordelijk dat ben je zelf

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik wens je veel succes met dit artikel uit het verbintenissen
recht
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze overtreden art. 6:237 BW, dat is de zogenoemde grijze lijst voor algemene voorwaarden. De aansprakelijkheid uit willen sluiten per algemene voorwaarden (het bordje) wordt door de wetgever vermoed onredelijk bezwarend te zijn. Daardoor kun je dergelijke voorwaarden vernietigen en de caféhouder alsnog aansprakelijk stellen.
Het cafe is niet verantwoordelijk bij diefstal of kwijtraking. Dus dat is pech voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je betaalt om je jas op te hangen is het café aansprakelijk. Bordjes waarop staat dat ze niet aansprakelijk zijn, doet hieraan niets af. Probleem is echter dat je het bewijs (het kaartje) kwijt bent, waardoor je zou kunnen aantonen dat je ervoor betaald hebt. Je bent in dit geval dus zelf verantwoordelijk, en het café is niet aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een klein citaat:

"De rechter oordeelde dat een dergelijk bordje gedaagde niet kan vrijwaren. In een bewaakte garderobe dienen afgegeven kledingstukken te worden bewaakt en teruggegeven. De bewaarnemer moet maatregelen nemen tegen diefstal en verlies. Kan hij een kledingstuk niet teruggeven, dan is hij aansprakelijk voor de schade. Een voorwaarde die deze aansprakelijkheid uitsluit is daarom niet geldig."

Bron is link hieronder.

Lees wel even de rest van het verhaal op de website waarnaar ik link, maar hieruit blijkt dat de caféhouder wel degelijk aansprakelijk is / aansprakelijk kan zijn. Om de reden dat aansprakelijkheid bij bewaarneming (want daar hebben we het over) niet zomaar kan worden uitgesloten bij algemene voorwaarden (een bordje bijvoorbeeld), dat valt onder de grijze lijst van vermoedelijk onredelijk bezwarende bedingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de jas afgeeft aan het bedrijf dan is de ontvanger, het bedrijf, aansprakelijk, ongeacht of ze de verantwoordelijkheid afwijzen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien begrijp ik je uitleg niet goed maar als je je kaartje kwijt bent, kan iemand dat gevonden hebben en jouw jas opgehaald hebben toch?

Dan is het café echt niet aansprakelijk want die hebben, in goed vertrouwen een jas meegegeven aan degene die het kaartje had. Dat is de procedure in dat geval.
13 jaar geleden
Het meest waarschijnlijke scenario is hier denk ik dat jij een het jassenbonnetje bent verloren en een ander met dat bonnetje jouw jas heeft opgehaald.

De grijze lijst die in antwoorden hieronder ter sprake komt zou m.i. toegepast kunnen worden als de jas bijvoorbeeld gestolen is of kwijtgeraakt. In dit geval is echter sprake van houderschap waarbij een bewijs van afgifte wordt verstrekt (het jassenbonnetje), waardoor e.e.a naar mijn idee anders ligt.

Nu je zelf onachtzaam bent geweest door het bewijs van afgifte te verliezen kun je denk ik concluderen dat, uitgaande van de goede trouw van de houder van de jas (die dus niet kon vermoeden of weten dat diegene die de jas met het bonnetje heeft opgehaald niet de eigenaar was) geen aansprakelijkheid is toe te kennen aan de garderobe-exploitant.

De juridisch relevante vraag is naar mijn idee of de garderobe-exploitant wist of kon weten dat de diegene die het bonnetje ‘ruilde’ voor de jas niet de eigenaar was. Ik schat in dat de verantwoordelijkheid van de garderobehouder niet zo ver gaat dat zij per individueel geval behoort te weten wie de eigenaar is van de jas.