Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk een pensioen in 1x te laten uitkering als je bij een maandelijks pensioen nét geen huurtoeslag krijgt?

Mijn oma heeft naast haar AOW en het pensioen van haar (overleden) man een heel klein pensioen van zichzelf (zo rond de 65 euro per maand). Maar door deze paar tientjes komt ze net boven de maandelijkse norm uit om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Is het mogelijk dit pensioen in 1x te laten uitkeren zodat ze hier wel recht op heeft, en zo ja hoe wordt dit bedrag vastgesteld want je weet nooit hoelang iemand zal leven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
929

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

€65,- per maand = €780,- per jaar. Volgens InfoNu.nl is dit te veel om af te kopen.
Zie link.
(Lees meer...)
jc54
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je vermeldt de leeftijd van oma niet, dus de hoogte van de eventuele afkoopsom is niet bepalen. Dat geschiedt als het goed is o.b.v. een actuariele berekening,dus rekening houdend met leeftijd/sterftekansen.
Ik denk echter dat het pensioen van bijna € 1.000 bruto niet laag genoeg is om afkoop mogelijk te maken.
Ik vraag me af of een moedwillige structurele inkomensverlaging een reden vormt om de toeslag niet toe te kennen.
De voorgenomen bezuinigingen van dit kabinet zouden ook in de naaste toekomst een reden kunnen zijn om geen subsidie toe te kennen.
Wees blij dat je oma een aanvullend pensioen heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan niet
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding