Als de politie om redenen je huis wil onderzoeken, heb je dan het recht om te zeggen: hoohoo wacht even, waar is jullie "vergunning" ?

zie titel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
25.5K

Het beste antwoord

Ja dat heb je zeker, politie agenten moeten altijd een verzoek om huiszoeking aanvragen, pas als ze die hebben en aan jou kunnen tonen, mogen ze je huis doorzoeken. Deze krijgen ze overigens niet zomaar, er moet een gegronde reden voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ja hoor ze moeten een huiszoekingsbevel hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het binnentreden in de woning is alleen toegestaan na een huiszoekingsbevel ("machtiging tot binnentreden") door een hulpofficier van justitie, officier van justitie of een advocaat-generaal van een gerechtshof. Er is dus geen toestemming nodig van een rechter. Een hulpofficier van justitie is meestal een politieman, hetgeen betekent dat in de praktijk de politieorganisatie goedkeuring aan zichzelf kan geven.

Een dergelijk huiszoekingsbevel mag echter enkel worden afgegeven bij verdenking van delicten waarop een voorlopige hechtenis gesteld kan worden. Voor lichte delicten (strafbaar met minder dan vier jaar hechtenis) mag er geen huiszoekingsbevel worden afgegeven. In geval het geval een anonieme tip de basis vormt van een huiszoekingsbevel op grond van de opiumwet moet dit altijd aangevuld zijn met ondersteunende resultaten van nader onderzoek naar aanleiding van deze tip. Op basis van een anonieme tip alleen mag er geen huiszoekingsbevel afgegeven worden. In de praktijk komt het wel eens voor dat een huiszoekingsbevel achteraf gezien onrechtmatig is afgegeven. Wanneer de huiszoeking leidt tot een rechtszaak kan een onrechtmatig afgegeven huiszoekingsbevel leiden tot het uitsluiten van het hierdoor verkregen bewijs[1], strafvermindering voor de veroordeelden[2] of het niet-ontvankelijk verklaren van het OM in de gehele zaak[3].

Zonder een dergelijke machtiging kan er sprake zijn van huisvredebreuk. Ook kan het eventueel verkregen bewijs als "onwettig verkregen" worden beschouwd, hetgeen gevolgen kan hebben voor een te voeren rechtszaak. Een machtiging is niet vereist als de woning direct moet worden binnengetreden in verband met "ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen" in de woning. Het binnentreden is geregeld in de Algemene wet op het binnentreden van 1994.

Toegevoegd na 3 minuten:
zonder officiele pappieren mag je ze weigeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, je kan ze weigeren zonder huiszoekingsbevel volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij jij met een pistool loopt te zwaaien of anderzijds amok maakt, mogen ze m.i. niet zonder huiszoekingsbevel je woning binnen.

Toegevoegd na 52 minuten:
m.a.w. ze mogen wel zonder bevel naar binnen als er direct gevaar dreigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bijna alle gevallen zal het zó gaan, zoals je het stelt in je vraag. Meestal zul je er zelfs niet om hoeven te vragen, en zal de politie, eerst die vergunning of huiszoekingsbevel tonen, en dan pas je huis gaan doorzoeken.

Maar in het geval van een zware crimineel is het echt niet zo, dat als er een 15 man sterk arrestatieteam voor je deur staat, zo iemand de kans krijgt, om te vragen naar een vergunning. Daar gaat het ook allemaal veel te snel voor. Wèl houdt ook die zware crimineel zijn rechten, en hij zal in dit geval pas achteraf kunnen vragen naar die vergunning. Is die vergunning er, dan is er niets aan de hand; is die vergunning of dat arrestatiebevel er niet, dan heeft de politie een groot probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als die Zware crimineel dat 2 dagen later vraagt,
is de Politie niet zo slim om er even snel 1 in elkaar te flanzen? zodat de politie niet hun imago schaad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik niet hoor.
Dit is niet een zaak van de politie alleen, maar ook van de officier van justitie en burgemeester. Die zouden dan allemaal in dat complot moeten zitten, en dat zou veel te link worden. Als het wordt ontdekt, zijn ze allemaal de klos ;-)
dat recht heb je met 100%,
men kan ook een vergunning vervalsen dus let er wel op dat alles in de details klopt.

ook mag je ze weigeren totdat je bent uitgelezen.
aangezien ze anders papier gewoon naar je toe kunnen gooien en door rennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zolang de politie geen huiszoekingsbevel heeft mag je ze in feite weigeren je huis te laten onderzoeken alleen kan zo'n weigering wel terweeg brengen dat je afhankelijk van de reden van het onderzoek je verdacht wordt voor hun als je het ze weigert zonder dat ze een huiszoekingsbevel hebben