Moet ik het terugbetalen of niet?

Een tijd terug had ik iets op marktplaats verkocht. Er kwamen voor de ander dus ook verzendkosten overheen, postzegels en de envelop. De envelop heb ik bij het postkantoor gekocht. De ander had het dus gekregen en vroeg aan mij hoe ik aan die verzendkosten kwam, ik legde dus uit dat het die postzegels waren en de envelop. Toen zei ze dus dat ze het daar niet mee eens was en ik gewoon enveloppen bij de action had moeten kopen ipv het postkantoor, omdat die veel goedkoper zijn. Ik wist niet dat die daar te koop waren en zover ik wist waren die alleen maar bij het postkantoor te koop. Ik had van te voren aangegeven wat de verzendkosten zouden worden. Ze wilde een gedeelte dus terug hebben. Moet ik dit dan terug betalen of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zó onelegant, om achteraf, dus als je het product al hebt, terugkomen op de overeenkomst en nog een paar cent van de kosten af proberen te krijgen. Niet op ingaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, vind ik ook niet. En het lijkt me ook dat jij zelf bepaalt waar je je spullen koopt. En over welk bedrag heb je het dan? Volgens mij kost het overmaken meer dan het verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over welk bedrag hebben we het eigenlijk, het prijsverschil van een envelop van de Action t.o.v. het Postkantoor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond het zelf ook al behoorlijk overdreven. Ze had een poster gekocht voor 1 euro, postzegel van 45ct en die envelop die was volgens mij 60ct. Verzendkosten waren dus zelfs nog hoger dan ze had betaald voor die poster, maar dat is haar eigen keus geweest vind ik.

Het beste antwoord

Nee, als zij akkoord is gegaan met de verzendkosten (en dat is ze impliciet gegaan omdat je het van tevoren had verteld), heeft zijn zich eraan verbonden om die verzendkosten te betalen. Of je het ding dat je hebt verkocht verstuurt in een gouden doosje, een jutezak of door het onverpakt mee te geven aan een vriend die daar toch in de buurt moet zijn maakt niet uit.

Jij kunt dus gewoon zeggen: ik hoef helemaal geen enveloppen bij de Action te kopen, en als je de verzendkosten te hoog vond, had je er niet mee akkoord moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee hoor, als je van te voren de verzendkosten bekend hebt gemaakt, is ze daar stilzwijgend mee akkoord gegaan, anders had ze vóór de verzending bezwaar moeten maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, ze wist hoe hoog de verzendkosten zouden zijn en heeft dat vooraf geaccepteerd. Daar valt achteraf niets meer van terug te claimen.
itsme
13 jaar geleden
Nee je hebt een bedrag afgesproken en daar is ze mee akkoord gegaan dus nee
ronron1212
13 jaar geleden
Als je van te voren óók de hoogte van de verzendkosten hebt doorgegeven, dan valt je niets te verwijten. Als je alleen hebt doorgegeven dat er verzendkosten zouden zijn, dan mag de ander verwachten dat je met een redelijk bedrag komt en dus niet met de duurste oplossing. In hoeverre je daarvan bent afgeweken is aan jullie om uit te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je hebt duidelijk aan gegeven dat de verzend kosten voor haar rekening waren, en waar jij dan je verzend materiaal koopt doet er niet toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee; absoluut niet. Zij is akkoord gegaan met de aankoop & verzondkosten. Als ze dat niet wou betalen had ze je voor het akkoord gaan erop moeten wijzen dat de kosten te hoog waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de verzendkosten van te voren waren aangegeven en deze overeen zijn gekomen tussen klant en verkoper en niet duurder of goedkoper zijn uitgekomen dan is er sprake van een mondelinge overeenkomst.

Een persoon kan jouw niet verplichten waar jij je enveloppen moet aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het compleet met bovenstaande eens. Zij is akkoord gegaan.

ik heb ook ooit iets van marktplaats gekocht en kreeg van de koper te horen wat de verzendkosten waren. Ik heb toen geïnformeerd waarom zoveel, omdat de posttarieven lager waren, toen meldde de verkoper dat ze een speciale doos moest aanschaffen om het te versturen en dat dat de prijs van de doos zou zijn.
Toen zei ik dat ze het gewoon in papier moest inpakken, dat de doos dan niet nodig was.

Verkoper ging daarmee akkoord, verzendkosten waren lager.

Als ik echter akkoord was gegaan, had ik na afloop niet moeten mekkeren over de prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heb ik het ook wel eens aan de hand gehad. Een kledingstuk dat makkelijk in een envelop past, wilde ze als pakketpost opsturen. Ik heb het toen op mijn risico toch in een envelop laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, bij mij was het ook eigen risico, mocht het boek ietwat beschadigen..
Durfde ik wel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik zelf ook een keer gedaan, zei ik dat hij het wel in een envelop mocht doen, maar uiteindelijk kreeg ik het gewoon in een doos en hij heeft mij nooit die extra verzendkosten meer laten betalen. Ik had alleen betaald voor die 2 postezegels op de envelop.
Hoeveel is het verschil nou helemaal? Gaat ze echt moeilijk doen over die paar dubbeltjes?
Of had je gouden enveloppen gekocht?

Maar nee, gewoon niet terugbetalen, als het echt zo'n probleem voor haar is dan schakelt ze maar een advocaat in ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die advocaat zal haar waarschijnlijk ik haar gezicht uitlachen haha
Wat een onzin, nee natuurlijk niet. Overeenkomst is overeenkomst. Je had ook nog je reiskosten kunnen doorberekenen van je trip naar het postkantoor.
Bovendien zijn waarschijnlijk de gebruikte enveloppen beter in kwaliteit dan die van de Action.
De Marktplaats algemene voorwaarden staan waarschijnlijk ook achter je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afspraak is afspraak. Als jij van tevoren hebt aangegeven wat de exacte verzendkosten zijn en zij daarmee instemt dan moet ze niet achteraf gaan zeuren. Het loopt werkelijk de spuigaten uit als een koper gaat bepalen waar jij je enveloppen moet halen. Bovendien: niet iedereen heeft een Action in de buurt. Wil mevrouw dan wel even de reiskosten (retour) van en naar de Action dokken?? Lijkt me duurder dan een envelopje van het postkantoor. Succes!
13 jaar geleden
Niemand kan jou verplichten een bepaald artikel bij een bepaalde winkel te kopen.

Ook niet een persoon die iets van jou koopt en met jou is overeengekomen de verzendkosten voor haar rekening te nemen.

Het doet dus niet ter zake of de betreffende artikelen elders wellicht wat goedkoper te verkrijgen waren geweest.

Géén geld geven aan haar..zeg ik met opzet..want als je spreekt van terugbetalen kàn dat impliceren dat zij iets ten onrechte heeft betaald.

En daarvan is er hier absoluut geen sprake. Hou je centjes maar mooi, dus..

Groet,

Ton