waarom zijn mensen zo anders als ze in de auto zitten?

Over het algemeen zijn mensen in de openbaarheid beleefd en vriendelijk. Maar eenmaal in de wagen verandert dat. Ik zie mensen op hun gaspedaal duwen als ik de straat oversteek, zelfs op het zebrapad (stel je voor dat ik zou struikelen... ?), in volle vaart rijden in een smalle straat zodat ik opzij moet springen, gevaarlijk vlak achter je aan rijden als je niet snel genoeg rijdt met de wagen, je het pad afsnijden door plots af te draaien vlak voor je fiets, of juist vlak achter je fiets afslaan ( laatst is er hierdoor een oude man lelijk ten val gekomen vlak voor mijn ogen omdat de auto zijn achterwiel raakte. die chauffeur reedt er gewoon van door!), afschuwelijke grimassen trekken naar elkaar als iemand iets verkeerds doet etc...
Ik stel me dan al voor hoe iemand met een supermarktkar gewoon tussen de rekken snort en iedereen opzij moet springen. Of dat je iemand die per ongeluk tegen je aanbotst in de bib begint uit te kafferen en je middenvinger opsteekt. Of dat je vijf centimeter achter een oudje met een stok aanloopt, om hem aan te moedigen sneller te stappen etc... In dat geval zouden de mensen je op de duur bestempelen als een idioot en zou men collocatie vrij normaal vinden
Waarom kan dat dan allemaal wel eenmaal iemand in de wagen zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Valt me eigenlijk niet zo op maar misschien omdat ze zich dan perse op een punt willen/moeten concentreren en als iemand anders dan traag doet in het verkeer dat ze dan driftig worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn bij een andere soortgelijke vraag al veel antwoorden gegeven. Zie:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een auto zijn mensen anoniem. Dan durven ze plots van alles...

Net als op een internetforum, dan weet iedereen het heel goed. Maar als er dan een open-avond op het gemeentehuis is, gaan de mensen liever die avond op GeenStijl zitten schelden dan proberen de wereld te verbeteren waar het echt kan: want dat moet met open vizier, en dan ben je kwetsbaar en niet anoniem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat bij sommige mensen in een auto de ware aard naar boven komt. In de auto zijn ze anomien, niet aanspreekbaar en bovendien na een conflict met een medeweggebruiker weer snel vertrokken en voor sommige mensen geeft dat een impuls om zich schofterig te gedragen. Je kunt het redelijk ongestraft doen allemaal.
Let wel: dit geldt niet voor alle automobilisten.