Wat betekend laveren?

Iemand zei vanmiddag tegen mij. Mannen laveren niet. Wat is de betekenis daarvan in lekentaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Laveren is een term uit de zeilwereld. Als je tegen de windrichting in wil, en dat kan niet met een zeilboot, ga je zigzaggend de kant op waar je heen wilt. Dus met best wel een flinke omweg.

Als men zegt "een man laveert niet" betekent dit dat ze recht op hun doel afgaan...

Toegevoegd na 3 minuten:
...en ik zal verder niets onaardigs over mannen zeggen :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Tussen bepaalde hindernissen en/of problemen gaan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Iets op meerdere manieren proberen.
2. Beide partijen te vriend houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laveren is een soort van manoeuvreren met een zeilboot.
Tegen de wind in varen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: het betekend een bochtig parcours varen.
Tegen de wind in varen is opkruisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een tussenweg zoeken. Mannen denken vaak zwart wit, het moet of zo of totaal anders.. ze kunnen (of willen) vaak geen tussenweg zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij tegenwind zigzagsgewijze opzeilen; zich zigzagsgewijze voortbewegen; figuurlijk een middenweg trachten te bewandelen, proberen beide partijen te vriend te houden
fremar
13 jaar geleden
Laveren doe je met een schip : als je tegen de wind in moet zeilen, kan je alleen naar voren komen, door steeds zijwaarts heen en weer te zeilen, met de wind schuin op je steven. Zo kan je ook door heen en weer zeilen tussen opstakels door sturen.

Als een man dus niet laveert, is hij blijkbaar niet bereid bij tegenwind wat langer over de tocht te doen, maar er uiteindelijk wel te komen. Niet laveren zou dus kunnen betekenen 'niet bereid tot compromissen'.
Of, als hij niet om opstakels heen wil zeilen, dat hij dwars met z'n kop door de muur gaat. Niet flexibel kan zijn.

Maar ik heb deze uitdrukking nog nooit gehoord. Ik zeil alleen graag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De "motor" van een zeilboot is de "wind in de zeilen".
Het helpt als u "de wind mee hebt".
Maar de wind blaast helaas niet altijd in de gewenste richting . Om in die situatie toch vooruit te komen heeft
men het "laveren" bedacht.
Door een zigzaggende beweging in de richting van het doel te maken komt de zeilboot toch vooruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laveren is een zeilterm Een zeilboot kan niet recht tegen de wind in zeilen want dan komt er geen wind in de zeilen. Je moet dan iets naar links (bakboord) of naar recht (stuurboord) afvallen net zo ver dat de wind wel in de zeilen komt. Op het moment dat je bij een oever komt moet je overstag gaan en krijg je de wind aan de andere kant in de zeilen. Een enigszins gecompliceerde manier om voor uit te komen maar uiteindelijk kom je er wel.
In de figuurlijke zin betekent het dus dat je via een wat gecompliceerdere manier toch je doel bereikt.
Dat mannen dat niet zouden doen lijkt me onzin. Ik denk zelfs dat mannen dit beter kunnen dan vrouwen. Hoe dan ook, het dient wel te waaien om uberhaupt te kunnen laveren.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Letterlijke vertaling: Schipperen.

Mannen koersen ergens recht op af, schipperen niet.