Is een zwarte racist meer 'in het voordeel' dan een witte racist?

Hebben zwarte racisten een betere positie in de maatschappij (voor de makkelijkheid de huidige Nederlandse maatschappij) dan witte racisten? Kan een van de twee op meer acceptatie/empathie/sympathie/werk, geld, sociale positie enz. rekenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het nadeel van racistisch zijn, is voor beiden gelijk. Het Sociaal/maatschappelijke nadeel is afhankelijk van de kleur van de meerderheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind racisme vreselijk, maar ik merk dat ik een racist uit een onderdrukte of benadeelde groep in de maatschappij, minder hard veroordeel dan een racist die behoort tot de groep die alles mee heeft.
Bij iemand die onderdrukt wordt, of wiens familie of vrienden onderdrukt worden, vind ik het sneller terecht of begrijpelijk dat diegene een hekel heeft aan de bevolkingsgroep die hen onderdrukt.
En vind ik het ook niet storend dat diegene zijn eigen ras het beste vindt, dat gevoel van trots heeft die groep misschien hard nodig, in die oneerlijke omstandigheden.
Voor een racistische underdog heb ik meer sympathie dan voor een racist uit de bevolkingsgroep die alle kansen krijgt.

En ik merk dat ik racisme in Zuid-Afrika van zwarten tegen blanken eerder goedpraat dan racisme in Nederland van blanken tegen zwarten. Waarom weet ik niet precies, misschien omdat zwarte mensen zo lang het slecht gehad hebben (slavernij bijvoorbeeld), dat ik eerder vind dat ze het recht hebben zelf te bepalen hoe het in hun land eraan toe gaat.
Terwijl ik van Nederlandse blanke racisten die geen zwarten in Nederland willen, eerder vind dat ze zich niet zo verwend moeten gedragen, dat ze dingen niet willen delen met anderen.

Maar als geweld gebruikt wordt, of willekeurige mensen van een ander ras benadeeld worden, valt mijn sympathie weg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb dus geen idee hoe dat gemiddeld zit, maar ik merk dat ik zelf wel bij de een meer sympathie voel dan bij de ander, misschien hebben wel meer mensen dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind van niet, iemand met een donkere huidskleur kan trouwens ook "extreem rechts" zijn, kijk maar eens naar die marrokaanse jongeren die homosexualiteit als een "ziekte" zien, of joden haten, dan ben je toch hetzelfde bezig als een skinhead?