Op je hoeveelste mag je op jezelf wonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
37.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In nederland?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo? Ruzie met je moeder omdat je TOCH die telefoon gekocht hebt???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee
Ruzie met mn stiefbroer/broertje/zusje en half zusje.
Kimath
13 jaar geleden
Als je op jezelf zou gaan wonen, ga je dan ook zelf de was doen, eten koken, afwassen, opruimen, schoonmaken en alle andere klusjes die horen bij op jezelf gaan wonen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kimath... je vergeet de booschappen (betalen), gas, water, licht, verzekeringen...
Kimath
13 jaar geleden
oh ja, al die rekeningen ook nog.
Dan moet je naast je school en je huiswerk en al die klusjes nog tijd zien te vinden voor een bijbaantje om dat allemaal te kunnen betalen.
Je ouders gaan dat niet allemaal betalen, jij kiest ervoor om alleen te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies... en het kan dan best eenzaam worden, geen tijd en geld meer om uit te gaan en dure dingen te kopen als telefoons en iPods, hoge telefoonrekeningen...
Kimath
13 jaar geleden
Gelukkig heeft hij de mensen van goeievraag.nl altijd nog :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA! Dat is waar. Dat scheelt stukken!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Kimath... die computer en internetverbinding...
Kimath
13 jaar geleden
oh ja..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk ga ik gewoon klusjes doen en koken ,
Kan ik eindelijk elke dag eten wat ik lust(gezonde dingen) Het lijkt of de mensen op straat, school en jullie meer om me geven dan de mensen thuis.
Ik kom gisteren thuis komt mn moeder heel blij hee.. Oh het is mitchell . Ik dacht dat je sander(dr man) was en ze liep weer weg

Het beste antwoord

Daar zijn helemaal geen regels voor. Je ouders bepalen tot je 18e jaar, of je op jezelf mag wonen of niet.
Laura Dekker is 14, en "woont" ook alleen op haar zeilboot.

Als je ouders het goed vinden, dat je op je 10e op jezelf gaat wonen, is dat in principe geen probleem. Maar er is natuurlijk wel een kans, dat iemand dat maar niks vindt (b.v. een leerkracht, of een tante) en kan dan Bureau Jeugdzorg inschakelen. Als Bureau Jeugdzorg het echt onverantwoord vindt, en je ouders blijven het prima vinden dat je op jezelf woont, dan zal de rechter waarschijnlijk beslissen wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 14.
Dus ik mag een eigen huis kopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag je een huis kopen. Maar je ouders zullen hun handtekening moeten zetten onder het koopcontract, en onder de hypotheekkakte.
En zij zijn ook verantwoordelijk voor het betalen van de hypoheek. Je ouders blijven in alles verantwoordelijk voor je, of je nu thuis woont of in je eigen huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen mogen ook echt helemaal niks!
Kimath
13 jaar geleden
Kinderen mogen genoeg, kijk hier maar eens, samenvatting over de rechten van het kind: http://www.defenceforchildren.nl/images/20/895.pdf

Andere antwoorden (6)

Vanaf 18 jaar mag je alleen gaan wonen. Als je jonger bent heb je toestemming van je ouders nodig. Begeleid zelfstandig wonen kan vanaf 16 jaar, maar ook dan heb je toestemming nodig van je ouders.
Als je thuis problemen hebt is het altijd beter eerst te praten met je ouders. Door te praten kan al veel opgelost worden.
Als je ouders geen toestemming geven om alleen te gaan wonen en de situatie echt onhoudbaar wordt is het mogelijk om contact op te nemen met een maatschappelijk werker of jeugdzorgmedewerker.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die beslissen dan of ik in mn eigen huis mag wonen?
Amadea
13 jaar geleden
In overleg met je ouders en de zorgmedewerker kunnen jullie dan beslissen wat in jouw situatie de beste oplossing is.
Het is geen kwestie van mogen.
Misschien eerst eens thuis 'bewijzen' dat je al volwassen genoeg bent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een minderjarige (onder 18 dus) is niet bevoegd om een belangrijk contract af te sluiten. Als je op jezelf wilt gaan wonen dan moet je een koopcontract of een huurcontract afsluiten, dit is wettelijk dus niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt altijd zo mooi
Maar dan gooien die contracten weer roet kn het eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje flauw om daar een min voor te geven. Het is de waarheid IK heb het niet bedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn allerlei mouwen aan te passen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ik heb je een plus gegeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot iig je 16e is het volgens mij nooit helemaal op jezelf, altijd onder begeleiding. En ergens in een reactie heeft hij het over het kopen van een huis... dat krijg je voor je 18e echt niet voor elkaar, dan moet er altijd toch nog een volwassene tekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Mitch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon huurde op zijn 17e een kamer. Ik weet nog niet hoe die dan dan gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met toestemming van jou??? En ook met jouw handtekening?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ik moet nog 14 maanden wachten :"(
Als je 18 jr wordt,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben toen ik net 15 was op mezelf gaan wonen.
uiteraard wel met instemming en financiele ondersteuning van mijn ouders.
mocht je die instemming en ondersteuning niet krijgen, dan zit er niets anders op dat te wachten tot je jezelf kan bedruipen.
je leeftijd is van minder belang dan het feit dat je relfredzaam moet kunnen zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word in januari 15. :DDDDD
Rieneke1
13 jaar geleden
alvast gefeliciteerd!
nu de instemming en financiele ondersteuning nog ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat?
Rieneke1
13 jaar geleden
dat je moeder het goed vindt dat je op jezelf gaat wonen, en dat ze ook de huur voor je wil betalen en je leefgeld geven.
zelf moet je nog naar school, en kan en mag je nog geen geld verdienen.
sterkte hoor, ik weet wat het is.
ik ben toendertijd ook van huis weggerend omdat ik de man van m'n moeder absoluut niet zag zitten.
klote als je je in zo'n situatie bevindt :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag kranten bezorgen en ook vakkenvullen
Rieneke1
13 jaar geleden
dat is waar, maar ik vrees dat je daar niet genoeg mee gaat verdienen.
In deze situatie moet je niet uitgaan van je leeftijd in jaren maar van je geestelijke leeftijd.

Sommige jongeren vertonen al op een leeftijd van veertien à vijftien jaar volwassen trekjes.

Anderen krijgen pas wat later enig volwassen gedrag en..

Nog weer anderen worden nooit volwassen.

Je ouders kennen jou het best..zou ik zeggen en dus kun je het best met hen overleggen wanneer dat moment voor jou aanbreekt..of wellicht allang aangebroken is.

Echter vòòr het vijftiende levensjaar zal geen ouder het, naar mijn mening, zijn/haar kind toestaan op zichzelf te gaan wonen.

Groet,

Ton