Wordt de mens gieriger naarmate ze meer geld hebben?

Ik had vroeger een krantenwijk, en dan mocht je met kerst /oudjaar langs de deuren gaan om ze prettige feestdagen en een gelukkig nieuw jaar te wensen.

Bij mensen in een rijtjeshuis kreeg je 9 van de 10 keer minimaal een gulden.

Bij grote villa's kreeg je 9 van de 10 keer nog geen 50 cent of ze deden niet open.
Alsof ze het niet konden missen terwijl de waarde van het huis rond het miljoen zou zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee hoor gierigheid heeft niks met het hebben van veel geld te maken. Het is een eigenschap. Je bent gierig of je bent het niet. Het is wel zo, dat de ene mens beter nadenkt voordat hij geld uitgeeft. Een ander smijt ermee.

Ik denk dat je onbewust meer fooi verwacht van iemand die in een villa woont, en het daardoor meer onthoudt als die dan maar weinig geeft. Misschien deden ze ook niet open, omdat ze lange dagen werken, dat zou ook kunnen? Ik heb ook soms de neiging dat te denken (dat rijkere mensen gieriger zijn), en wilde eerst antwoorden dat je gelijk hebt. Maar toen ik erover nadacht, kwam ik met dit antwoord. Het zou heel goed kunnen dat je van iemand in een villa ook wel een keer een dikke fooi heb gehad, maar dat vond je misschien normaal. En als iemand in een flatje maar weinig gaf, viel dat misschien ook minder op. Dus ik denk dat je vooral die dingen onthoudt, omdat die opvallen, en dan vormen ze je mening.