Wanneer is de vergrijzing, als vanzelf, opgelost?

Je kreeg dus na de wereldoorlog een babyboom. Dus veel kinderen toen. Die nu in de pensioenleeftijd zijn gekomen.
Nu schijnen er meer werkende mensen te zijn dan oudere gepensioneerden. Maar straks niet meer, want een babyboom is er niet meer geweest sinds die tweede wereld oorlog.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat zal niet snel gebeuren. We krijgen nog steeds minder kinderen dan er mensen zijn. Je ziet dit goed op de bevolkingspiramide van het cbs:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/cijfers/extra/piramide-fx.htm

Hierdoor zullen er zowieso de komende decennia nog steeds relatief veel ouderen zijn. Pas vanaf 2015 lijkt er een ommekeer verwacht te worden. Dus als die werken en de meeste van de nu werkende mensen met pensioen gaan zal het probleem oplossen (30, 40 jaar van nu)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vergrijzing lost op op het moment dat er meer oudere mensen overlijden dan dat er baby's geboren worden. Normaal zou de natuur daar zelf een oplossing voor bedenken, zoals dat er meer jongentjes worden geboren na een oorlog of een ziekte die uitbreekt in dichtbevolkte gebieden. Maar dat wordt nu lastiger, omdat de mensheid de natuur daarin kan beïnvloeden. Maar de mensheid kan niet op die manier verder, anders zijn er op een gegeven moment geen werkende personen meer. Zoals je beschrijft is dat nu al aan het komen: er zijn al meer werkende mensen. Het zal nog een paar generaties duren voordat de vergrijzing echt opgelost is.