Dat is nogal verschillend.
In streng gereformeerde gebieden is Jeetje of Gossie al vloeken, terwijl er in bepaalde kringen niet eens met de ogen wordt geknipperd als de godvers over de tafel rollen.
Je bepaalt zelf je eigen normen en waarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De DvD zegt over een vloek:
Een tot onheil strekkende uitspraak met magische kracht, verwensing die strekt tot ondergang door een of onder aanroeping van een goddelijke macht.

Dat een vloek diverse gradaties en acceptatiegrenzen in verschillende streken van het land heeft, moge duidelijk zijn, potverdriedubbeltjes, rhododendron!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- woord dat de naam van God bevat en dat je gebruikt als je boos bent `een vloek slaken` in een vloek en een zucht (= heel snel) `In een vloek en een zucht was ze klaar.`
- verzoek aan God om iets vervelends te laten gebeuren...
- 'een lelijk woord laten horen
- een vloek (1) uitspreken vloeken als een ketter (= erg vloeken)
- niet bij elkaar passen `Die kleuren vloeken.` '

Er zijn dus nogal wat verschillende definities mogelijk. Je kan zeggen: Het is als dingen niet bij elkaar passen, of het misbruiken van de naam van god. Tegenwoordig wordt het breder getrokken, en gaat het om alle krachtuitingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik het vroeger heb geleerd en ik ben gereformeerd opgevoed is vloeken de naam van God en Jezus verkeerd gebruiken, maar ook alle verbasteringen en varianten erop: godverdomme maar ook potverdomme. Omdat bij dat laatste ook de bedoeling is om eigenlijk het eerste te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Namen:

God: god, mijn god, heremijngod, godmiljaar, godallemachtig, met de bastaardvloeken gods, gads, gatsie, gatsiedarrie, gets, getsie, getsiederrie, gossiemijne. Hiervan zijn ook afgeleid de interjecties goh en gossie.
Jezus: jezus en het Engelse leenwoord jesus, met de bastaardvloeken jasses, jesses, jeminee, jemig, jeez. Hiervan zijn ook afgeleid jakkes en de interjecties jee en jeetje.
Maria: maria, moeder gods
Jezus, Maria: jezus mina, jeminee
Duivel: duivels, verduiveld, met de bastaardvloek deksels

Formules:

God verdoeme me: godverdomme, verdomme, met de bastaardvloeken gadverdamme, potverdomme, potdorie, potjandorie, potverdikke, potverdriedubbeltjes, etc.
God zal me (...): godsamme, godsammekrake etc...
Ik ben verdomd als niet (...): verdomd (ook gebruikt als graadwoord)
(Frans) Au nom de Dieu: nondeju
(Frans) Sacre Dieu: sakkerju
(Frans) Par Dieu: alleen de bastaardvloek parbleu

Voorchristelijke religieuze elementen:

Onweer: donders, bliksems, met de bastaardvloek blikskaters
(Duits) Donnerwetter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Bijbel staat letterlijk dat je de naam van God niet ijdel zult gebruiken. IJdel kun je lezen als leeg. Als je Gods naam gebruikt zonder dat uit je daden blijkt dat Hij echt jouw God is, dan overtreed je dit gebod.

In veel religies zijn rituelen belangrijk om de bovennatuurlijke wereld te beïnvloeden. Zo kennen veel religies vloeken of vervloekingen, zoals hierboven al is beschreven door iemand wiens naam ik niet meer weet.

Wat dat betreft is de God van de Bijbel geen religie. Als God direct zou doen wat men hem verzoekt (om de vloeker te verdoemen: te veroordelen naar de hel), dan zouden er niet veel vloekers meer in leven zijn. Het woord religie betekent 'de mens die op zoek is naar God. Maar de God van de Bijbel is op zoek naar de mens. In die zin is Hij niet te vatten in een religie en is Hij ook niet te beïnvloeden door rituele vervloekingen.