Is Nederland een land waar het meest wordt afgeluisterd?

Ik heb eens vernomen via het nieuws dat Nederland stipt op 1 staat maar ik heb geen bronnen en heb geen zin om weer een discussie te krijgen met bepaalde personen dat ik zomaar iets zeg.

dus is het waar, en zo ja, waarom in Nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee, na Italië worden in Nederland de meeste telefoongesprekken afgeluisterd. Dit schrijft het Duitse Max Planck Instituut voor buitenlands en internationaal strafrecht in een rapport over tappen. Het instituut vergeleek twaalf Europese en vier niet-Europese landen.

In Nederland worden per 100.000 inwoners 62 taps geplaatst, in Italië zijn dat er 76. Zwitserland staat op de derde plaats met 33 taps per 100.000 inwoners. Het is voor het eerst dat zulke cijfers, gebaseerd op tal van onderzoeken, zijn gepubliceerd. Veel regeringen, waaronder de Nederlandse, geven weinig informatie prijs over hun afluisterpraktijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, Nederland is kampioen afluisteren.
"Justitie tapte 26.425 telefoons in 2008, werd vorige week bekend. Ter vergelijking: De VS deed dat maar 2.208 keer in één jaar." (zie bron)

We weten natuurlijk niet hoeveel er wordt afgeluisterd in Noord-Korea of Venezuela, maar je kunt er gerust van uitgaan dat we in de top 5 staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, dat is wel echt een shock. Ik wist dat er werd afgeluisterd, maar zoveel?!
Op deze vraag kan niemand antwoorden. De meeste mensen die worden afgeluisterd weten het niet.

Afluisteren doen ze nog weleens bij verdachten maar hoeveel er dat zijn zullen we ook nooit weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij beweert..klopt inderdaad helemaal. Nederland is vervallen tot een land waar we elkaar vreselijk schijnen te moeten wantrouwen.

Er wordt hier door o.a. onze eigen overheid op grote schaal afgeluisterd.

Persoonlijke geheimen moet je dan ook nooit via mail, telefoon, gsm enz. doen..want de kans bestaat dat die even worden nagetrokken op staatsgevaar.

Zelfs in een land als Amerika wordt er bij lange na niet zoveel afgeluisterd als bij ons..dus pas maar op wat je.. waar..zegt..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat heb ik ook een keer vernomen, alleen vraag ik me dan af wat echelon voor nut heeft in Amerika als ze zo'n gigantisch afluister netwerk opzetten maar zelfs nog minder afluisteren dan NL?