Is het aan te raden een uitvaartverzekering te nemen?

Ik ben 21 jaar, is het raadzaam om nu al je uitvaartverzekering in orde te brengen?

Woon nog thuis en heb nog geen kinderen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt morgen onder een tram lopen, er is dus geen sprake van 'nu al'. Het is nooit te vroeg om te regelen dat er geld is voor je uitvaart.

Vragen die je jezelf nu kan stellen, zijn:

- Heb ik genoeg geld over om opzij te zetten, waar mijn nabestaanden een uitvaart van kunnen betalen? (Dan kun je dat geld trouwens ook in een uitvaartkoopsompolis storten)
- Hebben mijn nabestaanden zelf zoveel geld dat ze mijn uitvaart zouden kunnen betalen, en wil ik ze met die kosten opzadelen? (Praat hier ook over met je ouders!)
- Kan ik op een andere manier binnen korte tijd genoeg geld voor een uitvaart bij elkaar krijgen om opzij te zetten?

Ook heb je antwoord nodig op de vraag: wat is 'genoeg geld'? Verdiep je dus in de kosten van een uitvaart op de manier die jij zou willen. Nadat je hebt nagedacht over wat voor uitvaart jij zou willen. Praat ook hier over met je familie: jij bent er zelf niet bij op je uitvaart, je familie wel. Jij bent misschien tevreden met het idee van een kartonnen doos en een kleine ceremonie, zij vinden dat misschien een heel kale manier om afscheid te nemen.

Als uit de antwoorden op al die vragen blijkt dat er niet genoeg geld is voor je uitvaart, of als je niet tevreden bent over de manier waarop dat geld bijeengebracht zou moeten worden (familie laten betalen), dan is het slim om een uitvaartverzekering te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het antwoord van de profi's:

http://www.uitvaart.nl/page_329.html

Twee vragen vooraf
Daarom, voordat u overgaat tot het afsluiten van een verzekering, zou u voor uzelf eerst twee vragen moeten stellen en beantwoorden:
1. Heb ik voldoende (spaar)geld om de uitvaart zelf te betalen?
2. Wil ik (vooraf al) of willen mijn nabestaanden zelf een groot deel van de uitvaart regelen en zijn ze daartoe ook in staat?

Als u op beide vragen `nee` antwoordt dan kunt u het beste een natura-uitvaartverzekering nemen.
Als u op vraag 1 `nee` antwoordt en op vraag 2 `ja`, dan kunt u het beste een kapitaalverzekering afsluiten.
Als u op vraag 1 `ja` antwoordt en op vraag 2 `nee` antwoordt, ook dan kunt u het beste een natura-uitvaartverzekering afsluiten. U hoeft het voor het geld niet te doen, maar u bent dan `van alle zorg af`.
Als u op beide vragen ja antwoordt dan heeft u geen enkele verzekering nodig. Dit laatste wil overigens niet zeggen dat uw nabestaanden alles zélf moeten doen. Uw nabestaanden kunnen dat zelf bepalen in samenspraak met de al of niet ingehuurde uitvaartondernemer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is zeker raadzaam om een uitvaartverzekering af te sluiten. Je kunt (hoe naar ook om over na te denken) altijd plotseling komen te overlijden, en dan zitten je ouders/familie met de kosten. De kosten voor een uitvaart zijn fors, en het is prettig voor de nabestaanden dat je dan verzekerd bent. Het is namelijk niet leuk voor je familie als ze een groot geldbedrag moeten betalen.
Gewoon doen dus, kan geen kwaad. Ik was zelf 18 toen ik het heb gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak tot je 18de jaar ben je meeverzekerd bij je ouders daarna niet meer. Het is best raadzaam om een uitvaartverzekering te nemen. Het kost je een euro of 4 per maand dus dat zijn de kosten niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat daar met je ouders over, zij zijn per slot van rekening 'je nabestaanden'.

Je hebt de leeftijd voor dit soort gesprekken. Hoe staan zij er tegenover? Misschien vinden ze het een goed idee, misschien vinden ze het wel een verschrikkelijk idee dat, wanneer jij zou komen te overlijden, er iemand klaar staat om alles te regelen.