Wat is het beste goed doel om te steunen?

Elk jaar steun ik een ander goed doel. Dit jaar is het Artzen Zonder Grenzen en vorig jaar was het UNICEF.

Wat is volgens jullie de organisatie die het meeste hulp nodig heeft en dit ook verdient?

Toegevoegd na 33 minuten:
Voor mij is het belangrijk dat de giften daadwerkelijk goed besteed worden.
Vaak wordt er gezegd dat de giften bijna nooit naar desbetreffende doelen en/of landen gaat, maar meestal naar de mensen van de organisatie zelf.

Dit om hun onkosten (papier, drukwerken, reclame, ...) en loonkosten te betalen.

Daarom ben ik op zoek naar een organisatie die gekend is om zijn ‘eerlijkheid’, en zijn giften dus ook nuttig gebruikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Met die motivatie zou ik kiezen voor de wat kleinere organisaties, daar zit minder bureaucratie en de kans dat het geld wordt besteed aan waar het voor bedoeld is is groter en ze kunnen je geld harder gebruiken.

Kijk eens naar het steunen van onderzoek naar zeldzame ziektes, die worden vaak vergeten en voor de farmaceutica zijn deze niet interessant genoeg om te helpen. Deze mensen staan vaak te springen om geld voor onderzoek
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Persoonlijk ga ik altijd voor de kankerbestrijding en het Wereld Natuur Fonds, omdat die beide doelen dicht bij me staan.

Maar een goed doel is een doel waar je zelf helemaal achter kunt staan, dus dat zal voor elk mens verschillend zijn.

Toegevoegd na 8 uur:
In aanvulling op jouw aanvulling: Dan moet je kleinere doelen steunen die complete openheid hebben.

Zelf doe ik elk jaar mee aan een evenement van de Duchenne Parent Project, die geld inzamelen voor het onderzoek naar geneesmiddelen tegen de spierziekte Duchenne.
"De non-profit organisatie Duchenne Parent Project is opgericht in 1994 door ouders, familie en vrienden van kinderen met Duchenne en organiseert sindsdien diverse activiteiten om geld in te zamelen. De activiteiten worden georganiseerd en verricht door vrijwilligers. Van iedere donatie kan hierdoor ongeveer 97% worden geïnvesteerd in onderzoek, zowel in Nederland als in het buitenland. Het doel van de organisatie is om het onderzoek naar genezing van Duchenne spierdystrofie te bespoedigen. Door de overheid wordt hiervoor helaas geen geld beschikbaar gesteld. Dit onderzoek heeft inmiddels geleid tot een eerste hoopvol resultaat."
http://www.duchenne.nl/
http://www.vriendenvanduchenne.nl/6_home.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brandwonden stichting
of Greenpeace.

Je kan nu 20 antwoorden krijgen van de goede doelen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kies ook voor een internationaal doel, zoals artsen zonder grenzen en unicef.

Niet voor goede doelen in Nederland, omdat ons land als stinkend rijk is.
Ook niet voor dieren, zolang er nog mensen - kinderen - dood gaan van de honger

Nu is het:
Amnesty International, voor mensenrechten, wereldwijd.

Hier is een lijstje van goede doelen.
Er zitten kleinschalige projecten bij die wel heel direct werken.
http://www.b9.nl/goededoel/kinderen.htm

Maar ook organisaties als
Cordaid [ waar Mensen in Nood deel van is].
Novib.
Terres des Hommes
SOS Kinderdorpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat het overal een druppel op een gloeiende plaat is en dat ze allemaal wel een donatie verdienen.
Als ik op dit moment een moet kiezen beveel ik Plan Nederland aan.
http://www.plannederland.nl/
ondersteunt kansarme kinderen in derde wereld landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach jee, dat was alleen fijn, lijkt me?
Ik denk dat Unicef een goeie keuze is omdat dit een grote organisatie is, door de VN gesteund en opgericht.

Unicef geef kansen aan kinderen, onze toekomst, en investeert in erg veel projecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een heel goed doel kunnen steunen waarbij je ook gelijk merkt dat het goed terecht komt. Namelijk vegetariër worden. Dat is goed voor de dieren, voor het milieu, voor je gezondheid, voor de economie en voor de wereld.
En je wordt er zelf ook nog beter van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik zou in jouw geval voor een kleinschalige organisatie of kleinschalige projecten gaan. Maar waar gaat je hart naar uit?

Als je veel van de natuur / dieren houdt, dan zou je Bring the elephant home kunnen steunen. Het is een stichting (opgericht door een Nederlandse vrouw) die verwaarloosde straat- en circusolifanten in Azië opvangt. Zie voor meer informatie deze link: http://www.bring-the-elephant-home.org/nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zelf ook kiezen voor een organisatie die relatief dicht bij je staat.
Wellicht heb je vrienden of familie, of vrienden van familie die een goede doelen stichting hebben.
Zo blijf je op de hoogte wat er met jouw geld gebeurt!
Een voorbeeld van een goede stichting:
http://www.scholsfoundations.nl/
Van hen weet ik dat zij regelmatig controleren of het geld daadwerkelijk wordt besteed waar het voor bedoeld is.
Als je dicht bij zo'n stichting staat kun je bij wijze van spreken precies achterhalen waar jou geld of goederen blijven en dat is leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik steun al jaren de M.A.F.(Mission Aviation Fellowship) dit omdat mijn broer daar gewerkt heeft en ik daardoor weet dat het geld goed terecht komt.
MAF is de grootste, non profit, vliegtuig maatschappij met 130 vliegtuigen in de 30 landen van de wereld.
Ze verzorgen vluchten voor veel verschillende goede doelen in gebieden waar vervoer over de weg onmogelijk of erg moelijk is.

Al heb ik niets met het verspreiden van het evangelie, wat ze ook doen, blijf ik het een goed doel vinden, omdat je niets hebt aan hulp in de vorm van goederen of medisch personeel, als het niet op de plaats van bestemming kan komen.

De werknemers van de MAF ontvangen geen salaris, maar leven van giften vanuit, een door hen zelf opgebouwd netwerk in Nederland, vaak een kerk of school en familie en vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pink Ribbon, Stichting Doen, Greenpeace
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op www.kunstvoorsunvillage.com
Die stichting steunt een kindertehuis in China, voor kinderen van gedetineerden. Ze betalen alle onkosten zelf letterlijk alles wat gedoneerd wordt gaat naar het kindertehuis. Ze hebben net onderdak voor 14 nieuwe kinderen bij elkaar gespaard. En gaan nu verder met de actie.