Ik denk dat vrijwel al de gedachten (zo niet alle) die wij hebben impulsen zijn van onze omgeving.

Zonder die omgeving kun je niet veel denken... Voor emoties geldt misschien weer wat anders, die kunnen denk ik spontaner opkomen. Net als dromen.

Maar ik ben geen expert op dit gebied; dus zeker kan ik het allemaal niet stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Archimedes zat in bad, volgens de verhalen, toen hij zijn theorie ebdacht. Newton zag een appel vallen, dus ja ik denk wel dat we die aangeleverd krijgen.
Nog een voorbeeld: ik zou deze vraag niet bedacht hebben, maar denk wel over een antwoord, dus ook aangeleverd
anneliez
13 jaar geleden
Je hersenen werken op impulsen van buitenaf.
Zonder je zintuigen is het niet mogelijk om te denken.
Denken is altijd gebaseerd op beleving.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je bedoelt ingeving, ja dat kan, maar ook deze zijn gebaseerd op ervaring of eerder waargenomen feiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal voor de meeste mensen 50-50 zijn.
Maar er zijn situtaties waar het weleens 80-20 zou kunnen zijn. B.v. een dagelijks autoritje op de snelweg, waar je nauwelijks nieuw impulsen opdoet, en er alle ruimte is voor eigen gedachten. Bijna niets is nieuw meer, wat je dan ziet en ervaart.

20-80 zou het kunnen zijn op een feestje waar je veel mensen ontmoet, en waar bijna alles wordt aangeleverd.
100-0 zou het kunnen zijn in een heel extreme situatie waar b.v. iemand wordt ontvoerd en geblinddoekt weken in een kelder zit.
Dan wordt er niks meer aangeleverd, en ben je geheel overgeleverd aan je eigen gedachten. In zo'n situatie
zul je dan ook bijna gek worden, omdat je dan alleen nog maar in een kringetje kunt denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je lichaam aangeleverd krijgt zijn dingen als licht- en geluidsgolven. Je ogen en oren zetten dat om naar een vorm van informatie die je hersenen verder verwerken. Het denkwerk, de beslissingen wat te doen met die info, gebeurt in je hoofd. Veel van die beslissingen vereisen direct actie, zoals hoe je moet bewegen om niet om te vallen terwijl je op een bananenschil stapt. Bij dat soort beslissingen wordt je bewustzijn niet gebruikt omdat dat veel te langzaam zou gaan: voordat je hebt doorgerekend hoe je armen te houden lig je al lang op de grond. Je wordt pas na afloop bewust van dat je ondanks die schil toch mooi bent blijven staan.

Je bewustzijn loopt dus wat achter op de actie. En dat blijkt in verbazingwekkend veel situaties zo te zijn. Je zou haast denken dat je niet "zelf" denkt, maar de gedachten "aangeleverd" krijgt. Maar het denkwerk wordt toch echt door jouw eigen brein verricht, zei het onbewust. Het duurt alleen even voordat je bewust met die gedachten aan de gang kan. Als je iets rustig doordenkt doe je dat helemaal zelf ook nog eens bewust.