Hoe weet ik of ik vrij ben?

Is daar een methode voor?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel vrij als in vrijheid. Hoe weet ik of ik vrijheid heb. Hoe weet ik of de dingen die ik doe, denk, voel echt zijn of dat ze gestuurd zijn door anderen?

Weet jij het antwoord?

/2500

als je aan niets gebonden bent dan ben je vrij

Kijk even in je agenda; als daar bij vandaag niets staat, ben je vrij!

1 Kijk in je agenda, heb je een afspraak (nee==> vrij) 2 Zit je in de bak (nee ==> vrij) e.e.a. natuurlijk Afhankelijk van hoe je de vraag bedoelt.

Dat weet je als jouw eigen antwoord op die vraag positief is. Daarbij is de context van belang.

Vrij in welk opzicht? Vrij om dingen te doen en te laten? Dat kun je het beste zelf bepalen. Vrij als in 'niet opgesloten'? Dat weet je ook zelf het beste. Vrij als in 'los, ontspannen'- dat is denk ik geen statisch iets, dat kan per moment wisselen. Vrij als in 'niet beperkt door mores, open, onafhankelijk'? dat kun je ook zelf bekijken: als vrienden iets zeggen waar je het eigenlijk niet mee eens bent, durf je dat dan duidelijk te maken? Of voelt het veiliger maar een beetje mee te hummen? Of bedoel je nog iets anders? Dan moet je het meer verduidelijken. Toegevoegd na 2 uur: Naar aanleiding van je toevoeging: je wordt altijd wel beïnvloed door anderen, maar "gestuurd" worden door anderen, daar moeten die anderen dan wel moeite voor doen. Dat klinkt alsof je niet zozeer iets bedoelt als de lekkere-trek-reclames in de pauze van een film, waardoor je zelf trek krijgt, maar of je bang bent dat anderen in je hoofd zitten en je besturen. Dat kan niet. Maar je kunt ook niet geheel 'los' van alles en iedereen staan, denk maar aan: je wilt naar buiten, maar het regent -> dan trek je een regenjas aan of neemt een paraplu mee, of stelt je wandeling even uit. Zo werkt het ook met communicatie tussen mensen. Als een vriend je een verhaal vertelt waar je heel blij van wordt (of heel treurig), dan wordt dat wel gestuurd door anderen, maar dat betekent niet dat je niet vrij zou zijn.

als je niet word gebonden ..dan heb je vrijheid.. als je je eigen keuzes kan maken..heb je vrijheid.. als je gedachte niet zijn opgedrongen..heb je vrijheid kan je zeggen wat je wil.. heb je vrijheid van meningsuiting

Vaak kun je pas achteraf bepalen of je iets hebt gedacht, gevoeld of beslist zonder invloed of sturing van anderen. Overigens, je staat voortdurend onder invloed van externe factoren. Ook de gedachten die je hebt, zul je nooit precies kunnen schiften tussen: 'Dit heb ik bedacht' en 'Dit is door anderen bedacht'. Ik denk dus niet dat er een waterdichte methode is om aan te tonen wat je in vrijheid zegt/denkt/doet en wat niet.

Nee, je bent niet vrij. Je zit gevangen in je eigen web van vooroordelen, mores en moraal, aangevuld met die van jouw directe omgeving

Men zou eerst de definitie moeten geven wat men onder vrijheid verstaat. Velen zeggen bv. ik ben zo vrij als een vogel,maar wanneer men zulke mensen hun leven onder de loep neemt,ziet men dat deze mensen soms het slaafje zijn van een gezondheidsondermijnende gewoonte!

De kunst van het leven is, om te houden wat wel bij je past en los te laten wat niet bij je hoort. Dan kun je als vrij mens denken, voelen, creëren en doen. Je bereikt het gevoel van vrij zijn bijvoorbeeld wanneer het gedrag van anderen je totaal niet dwarszit. Toch blijft het inderdaad een lastige vraag. Want als je bijv. rookt, ben je verslaafd, dus gebonden, dus niet vrij. Maar je kan ook roken omdat je vindt dat je vrij bent in doen en laten. En niet naar een ander luistert die zegt dat het slecht voor je is. Het is maar net hoe je het bekijkt.

dat kan je niet weten omdat je niet vrij bent. je kan dus alleen weten dat je niet vrij bent. er bestaat geen absolute vrije wil, zo ook is totale objectiviteit tav opvoeding en culturele omgeving een idefix.

Over zulke dingen moet je niet al te diep nadenken. Het gevolg van een sociaal wezen zijn, is dat overal beinvloeding is. Dat is niet te voorkomen. En is ook niet altijd onwenselijk. Je geweten is je toetssteen. En als dat goed is, kan je zelf bepalen wat je wel of niet doet, dus ben je dan vrij. Maar verder zou ik maar denken: er staat niets in mijn agenda, dus ik ben vrij. Om uit te slapen of morgen lekker in het bos te gaan wandelen.

Maak keuzes, bewuste keuzes. Neem in die keuzes mee de gevolgen van je handelen en hoe jij wilt dat de wereld is. Je bent vrij om te doen wat je wilt, als je wilt stelen kun je dat doen, alleen is de maatschappij vrij om je dan op te sluiten. In die zin bedoel ik kiezen en de gevolgen meenemen. In onze vrijheid hebben we een aantal regels afgesproken, daar moet iedereen die zich echt vrij wil voelen zelf over nadenken, sta je achter die regels. In principe is iedereen vrij, vrij om zichzelf te bevrijden uit aangeleerde zaken en vervolgens zelf te kiezen wat hij of zij aanhangt. Vrij om te kiezen of je wel of niet met de maatschappij wilt leven, maar neem in je keuzes altijd mee de vrijheid van de ander, de vrijheid van de maatschappij, en hoe jij wilt zijn. Grote vrijheid brengt grote verantwoordelijkheid met zich mee, je kunt dan nooit meer zeggen 'dat moest', of 'dat zijn de regels'. je weet dus dat je vrijheid hebt als je de vrijheid volledig op je neemt, met alles wat daarbij hoort.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100