Betalen mensen in de zorg meer dan 6 % loon belasting?

op brood zit maar 6 % belasting. MI is de zorg ook een primaire levensvoorwaarde. word dit ook zo gezien? zoniet, zou het heffen van maar 6 % de problemen in de zorg kunnen oplossen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op brood zit misschien wel 6%, maar de bakker betaalt gewoon loonbelasting naar de hoogte van het inkomen. Net als ieder ander.
Bedoel je de BTW op de gefactureerde zorg, dan ligt het anders. Zie:
http://www.abab.nl/downloads//AI0903%20mkb.pdf

Het beste antwoord

De 6% die op brood zit, is geen loonbelasting, maar omzetbelasting, ofwel BTW (belasting over de toegevoegde waarde).
In de prijs van brood, zit ook de loonbelasting van de bakker, de loonbelasting van de meelfabrikant, de loonbelasting van de boer die het graan verbouwt etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja het maakt niet uit in welke branche je je loon verdient (EU en sommig ambassadepersoneel daargelaten), maar de loonbelasting is altijd volgens hetzelfde schijventarief.

En gelukkig maar ook. Als we het belang van het werk laten meewegen bij de hoogte van de loonbelasting, dan is het einde zoek. Want wat zou een trambestuurder, krantenbezorger, medewerker bij een internetprovider (internet is bijna een eerste levensbehoefte), leraar etc. dan moeten bepalen? Hoe belangrijk zijn die functies in ons dagelijks leven?

En nee, het heffen van maar 6% lost helemaal niet op, de zorgeverlener houdt alleen maar veel meer over. En daarvan kan hij/zij dan lekker op vakantie waardoor ze niet beschikbaar zijn voor het verlenen van zorg.

Sympathiek idee, maar moeten we echt niet willen.

Toegevoegd na 1 minuut:
bepalen in 2e alinea is betalen.
13 jaar geleden
Je maakt de fout ,de werknemers in de zorg gelijk te stellen, met de zorg an sich. Dan zouden werknemers in andere branches benadeeld worden. De oplossing lijkt mij, managers er uit ( althans veel managers0 en de mensen aan bed of in de huishouding meer betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hierboven al aangegeven is de belasting op brood de BTW die betaald wordt.

Zorg is onbelast en daarover wordt geen BTW betaald. Dus zorg is BTW-vrij.

Loonheffing staat los van de BTW die betaald moet worden.