Hoe begin je een vereniging? Wat komt er bij kijken? Is het te vergelijken met het maken van een ondernemingsplan?

Toegevoegd na 12 minuten:
Statuten is het verplichte gedeelte, bedankt voor de antwoorden maar is er ook een voorbeeld van een concrete invulling? En misschien ook de kosten die er aan gebonden zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vereniging oprichten
Een vereniging wordt opgericht door minimaal 2 personen. De belangrijkste regels van de vereniging
staan in de statuten. Bij de oprichting van een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid of stichting is een akte van de notaris verplicht.

In de statuten staan de volgende zaken:

* naam en vestigingsplaats van de vereniging;
* doel van de vereniging;
* verplichtingen van de leden tegenover de vereniging;
* manier waarop de algemene vergadering wordt bijeengeroepen;
* wijze benoeming en ontslag bestuurders;
* bestemming batig saldo na ontbinding.

Naast statuten gebruiken veel verenigingen een huishoudelijk reglement met specifieke regels.

De Kamer van Koophandel kan je verder van meer informatie voorzien.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Oprichten vereniging", kijk eens op onderstaande site en je wordt wijzer.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na je vorige vraag, ook weer deze,

http://www.verenigingen.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bieden waarschijnlijk een hoop informatie en advies maar het zit achter een gesloten deur. Ik ga niet eerst geld betalen ik wil me eerst verdiepen.. "Ja, ik ga, tot wederopzegging, akkoord met een automatische incasso van € 48,** per jaar van bovenstaand rekeningnummer."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord is verder wel goed hoor daar niet van :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raamklaza, sorry dat had ik niet gezien. Dat zou ik ook niet snel betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geeft niet, de informatie zal daar vast wel goed zijn maar je kunt daar jammer genoeg alleen achter komen als je lid bent geworden.
Er bestaan twee soorten verenigingen. Ten eerste een vereniging met notariele akte en een vereniging zonder notariele akte. De eerste vereniging is een handelsbevoegde persoon die aansprakelijk gesteld kan worden. Hierbij kunnen de leden van de vereniging buiten schot blijven. De bestuurders zijn in het algemeen wel aansprakelijk. Dit is afhankelijk van hoe het in de akte van oprichting geregeld is.
De andere vereniging is niet handelsbevoegd. Alle leden kunnen eventueel hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor gevolgen van daden van de leden van een vereniging.

Bij de Kamer van Koophandel zijn draaiboeken te koop over hoe je een vereniging kan oprichten die handelsbekwaam is. Dus met akte van oprichting.