Hoe kan ik aan werk komen?

Heb al diverse malen gesolliciteerd via advertenties van winkels of die in de krant staan, doordat ik het sollicitatiegesprek telkens weer verpest, kom ik steeds niet verder. Vakantiebaantjes kan ik wel aankomen, daarbij ben je al bijna aangenomen voordat je op gesprek geweest bent. Hoe kan ik nou aan werk komen? Ga nog wel naar school en wil een baantje voor op de zaterdag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Probeer eens met iemand uit je omgeving die sollicitatie ervaring heeft te oefenen voor de gesprekken. Verder kan het geen kwaad je te verdiepen op diverse sites om tips op te doen over wat je kunt verwachten tijdens een gesprek en wat handige antwoorden zijn. Google maar eens op 'sollicitatiegesprek' en je komt genoeg sites tegen. Succes en vooral ook stug doorgaan!

Vraag aan je moeder of je de vaatwasser kan uitruimen

Meestal bestaat een sollicitatieprocedure uit verschillende, opeenvolgende gesprekken. Je eerste gesprek dient vaak ter oriëntatie of kennismaking. Gesprek voorbereiden Of je nu een beginner of een veteraan bent op het gebied van solliciteren, om het beste van jezelf te kunnen laten zien, bereid je je voor op je sollicitatiegesprek. Je bepaalt wat je in het gesprek wilt bereiken. Je kunt ook het gesprek oefenen zodat je weet wat je kunt verwachten. De eerste indruk Bij de kennismaking wordt het eerste oordeel over je geveld. Het is daarom belangrijk dat je aandacht besteedt aan je uiterlijk en ontspannen bent, zodat je een goede eerste indruk maakt. Gesprekstechnieken Tijdens het gesprek worden allerlei vragen aan je gesteld om te kunnen beoordelen of jij de persoon bent die het bedrijf zoekt. Een handige techniek is de STAR-methode. Daarnaast krijg jij ook de mogelijkheid om vragen te stellen. Houding en uitstraling Niet alleen wat je vertelt is belangrijk, maar ook hoe je je boodschap overbrengt. Wees je tijdens dan ook bewust van je houding en uitstraling. Gesprek afsluiten Het gesprek is bijna ten einde. Wat moet je doen en wat moet je vooral niet doen om een goede laatste indruk achter te laten? Evalueren Het is voor jezelf erg leerzaam om op ieder gesprek te reflecteren, zodat je weet wat goed ging en wat je een volgende keer beter zou kunnen doen. Toegevoegd na 51 minuten: je kan ook online een sollicitatie cursus volgen misschien is dat ook iets voor jou http://www.learnit.nl/gratiscursus/cursus_solliciteren

Bronnen:
http://www.carrieretijger.nl/carriere/soll...

Je kan een uitzendbureau proberen. Die hebben vaak van die productiemedewerker baantjes en andere simpele banen.

vraag hulp bij het UWV, je kunt daar gratis deskundige hulp krijgen, sollicitatietraining volgen, bemiddeld worden etc. als het bij de gesprekken zelf niet goed gaat is het handig daar eens met een professional over te hebben.

Kijk of er bij jou in de buurt een briefje hangt dat ze een zaterdaghulp nodig hebben. Voor een zaterdaghulp wordt meestal geen officieel sollicitatiegesprek gehouden. Zeker niet in een kleine zaak. Albert Heijn houdt wel officiele gesprekken. Probeer je goed voor te bereiden op een sollicitatiegesprek. Kijk op internet of het bedrijf een site heeft en bekijk die goed. Eventueel kan je tijdens het gesprek een opmerking over de site maken of een vraag stellen naar aanleiding van de site. Bedenk tijdens het voorbereiden ook vragen te bedenken anders dan hoe laat moet ik beginnen en wat ga ik verdienen. Vraag eens hoe een actie die ze kort geleden hebben gevoerd is verlopen en of het wat heeft opgeleverd. De persoon waarmee je het gesprek voert is soms net zo zenuwachtig als jij, hij/zij voert niet dagelijks een sollicitatiegesprek. Probeer ook een grapje te maken. Je leven hangt niet af van het gesprek. Natuurlijk zorg je dat je op tijd bent voor het gesprek. Je kleed je goed zonder dat je er uit hoeft te zien alsof je naar een begrafenis gaat. Let op een verzorgd uiterlijk. Je moet straks in zijn/haar winkel staan en zijn/haar klanten te woord staan. Ga voor je het sollicitatiegesprek hebt eens in de winkel kijken. Wanneer je iets opvalt kan je daar ook een vraag over stellen of een opmerking over maken. Veel sterkte.