Totalitaire staten zijn dictaturen, maar dictaturen zijn niet altijd totalitaire staten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13K

Antwoorden (2)

Het verschil zit er in dat of bijna alles wordt gecontroleerd of niet een dictator heeft niet alles onder controle
zie bron
ronron1212
13 jaar geleden
Een totalitaire staat duidt erop dat de staat volledige controle uitoefent over de inwoners, dus niet alleen politiek of economisch, maar ook het privéleven beheerst. In een dictatuur wordt de volledige macht uitgeoefend door een persoon of een kleine groep. Als er in een dictatoriaal geleide staat geen of weinig sprake is van controle door de overheid van de burgers, hebben ze daar dus niet veel last van. In de praktijk worden de twee termen wel vaak verwisseld, zodat het verschil in betekenis verwatert.

Overigens klinken de termen erg negatief, maar dat hoeft niet zo te zijn. Als de overheid het land goed bestuurt, is er weinig aan de hand. De democratie is er voor bedoeld om controle op het bestuur uit te oefenen. Zonder democratische controle zal er vaak sprake zijn van machtsmisbruik en slecht bestuur. Aan de andere kant kan een democratisch gekozen regering ook slecht besturen.