Wie heeft er gezegd dat de grond van hem is?

Waarom kopen wij grond? Wie heeft de grond zich toegeëigend? Waarom betalen wij ervoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

al veel jaar geleden in oorlogen hebben koningen zich die grond toegeeigend en nu vinden ze dat je er voor moet betalen eigenlijk wel heel flauw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grond is net als veel andere dingen een product met waarde. Dus wordt er in gehandeld, en zal het bijna altijd 'van iemand' zijn. Van oudsher was veel grond van grootgrondbezitters, de rijken en edelen.
Tegenwoordig is ook veel grond van boeren, de staat, natuurbeschermingsorganisaties, kerken, waterschappen, noem maar op.

Ook heb je nog een systeem dat erfpacht heet, waarbij je niet de eigenaar bent, maar pacht betaalt voor het gebruik van de grond, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfpacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens in de wet staat een bepaling dat..grond die van niemand is, is grond van de staat.

Ook nieuwe gronden als ontpolderde gebieden zijn eigendom van de staat.

Ook een stuk 'eigen weg' waarop het bordje 'eigenweg' gedurende langer dan dertig jaar ontbreekt vervalt aan de staat.

Je kunt daarom rustig zeggen dat de grond in Nederland van jou is..want..

De staat, dat zijn wij met z'n allen. Wij als Nederland bezitten gezamenlijk een stuk grond ter grootte van het grondgebied der Nederlanden.

En dus ben jij, net als wij allemaal, medebezitter van Nederland.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met de wet van de sterkste, de oorspronkelijke natuurwet waaruit wij ook voortkomen. De sterkste eigende zich grond toe en als anderen die wilden betreden ging hij hen te lijf. Later, wanneer de ruilhandel en het geld ontstond, kon die sterkste zijn veroverde grond (voorbeeld door oorlogen om grondgebied) gedeeltelijk verkopen, zodat hij anderen voor hem zou kunnen laten werken tegen vergoeding. NIettemin bestaan er nog steeds gronden die van niemand zijn, omdat niemand er wil wonen, en ze dus geen waarde hebben, en daar gaan dan soms toch mensen gaan wonen. In de Pyreneeën zijn er bijvoorbeeld leegstaande dorpen, omdat de jonge mensen er weggetrokken zijn naar de steden en de oude mensen gestorven zijn. Ik heb ook al eens gehoord dat wanneer grond al zo lang door niemand in gebruik is genomen en door niemand opgeëist, dat die grond eigendom kan worden van degene die er een aantal jaren gaat wonen. Maar om daarover meer te weten te komen zou je eens moeten op onderzoek uitgaan. Het is een eigenaardig fenomeen, het zich toe-eigenen van grond, dat moet ik wel toegeven. Ik heb het me ook altijd al afgevraagd en heb deze verklaring dan ook zelf bedacht, ik weet niet of het ook werkelijk zo is.
Bronnen: