Kan een donor eisen stellen over wie zijn donatie(s) zal krijgen?

Nu is actueel een spermadonor die vindt dat zijn sperma alleen aan blanke echtparen mag worden verstrekt.
Maar je kunt de vraag ook stellen bij het doneren van een nier, long, hart of zelfs wanneer men bloed of plasma geeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dat lijkt me niet, in principe kom je niet te weten waar je donatie naar toe gaat, je doneert of niet.
Bovendien mag je niet discrimineren.
Ik heb al zoveel plasma en bloed gedoneerd en dan vraag je niet waar of wie krijgt het. Dit noemen ze naastenliefde zonder eisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bloed donor en het kan me werkelijk niet schelen wie er met mijn bloed geholpen wordt.

Je doet een donatie om je medemens te helpen, welke kleur en/of afkomst dat moet niet uitmaken.

Als je zulke eisen stelt kan je beter geen donor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als donor heb je geen inspraak op waar het donormateriaal naar toe gaat. Het is aan de medische stand om het materiaal zo goed mogelijk in te zetten. In het ergste geval zou uitstekend donor materiaal verloren gaan omdat er 'eisen' aan verbonden zijn. Dat is een keuze die een arts niet kan en mag maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan moet je het echt ehhh 'persoonlijk' doneren.
Tsja..

Maar je weet op grond van de vastgelegde voorwaarden vooraf best of je dit wel of niet wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als je je hart doneert dan betwijfel ik of je daarna nog in staat bent om een rechtszaak aan te spannen als je wensen niet opgevolgd zijn, maar dat terzijde.

Ik denk niet dat een donor eisen kan stellen, of misschien kan hij het wel, maar ik neem aan dat daar niets mee gedaan wordt en terecht.

Ik heb net weer een half litertje bloed afgestaan en het zou me werkelijk om het even zijn of die naar een blanke man of een zwarte vrouw gaat. Het gaat erom dat die persoon ermee geholpen wordt, dat is de hoofdreden dat ik bloed geef (met als bijreden dat je bloed dan altijd gecheckt wordt op enge ziekten, mocht ik iets onder de leden hebben, dan kan men mij mooi tijdig berichten).