wordt gescheiden afval echt op één hoop gegooid na het ophalen?

Ik las het vandaag weer in een tijdschrift, gescheiden afval wordt vaak na het ophalen gewoon op één hoop gegooid op de vuilnisbelt. Is dat echt zo?
Wij hebben in de container een tussenschot, de ene helft is voor groenafval, de andere voor huisvuil. Toch gaat de gehele container in één keer de wagen in en wordt leeggekiept. Waarom dan scheiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Natuurlijk gaat de inhoud van die container in één keer de vuilnisauto in. Die heeft, net als jouw container, twee gescheiden compartimenten. Gezien de vele composteringsbedrijven die ons land telt denk ik dat je rustig mag concluderen dat afval inderdaad gescheiden verwerkt wordt.

Keerzijde is dat onze achtertuintjes en balkons langzamerhand getransformeerd zijn in complete milieuparken. In de plaats van één vuilnisbak dertig jaar geleden, staan nu een GFT-, een papier-, een restafvalcontainer en een zak met plastic afval op een rijtje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom nogal eens op een afvaloverslagstation en kan je geruststellen. Het afval wordt zoveel mogelijk gescheiden gehouden of wordt zelfs ter plekke gescheiden.
Alles wat ook maar op een grondstof lijkt, wordt hergebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een lading vervuild is door dingen die er niet in mogen, bijv. door veel plastic tussen het GFT, lijkt het me logisch dat ze in dat geval die lading weer bij het gewone afval gooien.
Wat ik wel eens hoor is dat als men net begonnen is met een bepaalde afvalscheiding, men in het begin wel al gescheiden ophaalt, maar het pas gescheiden verwerkt als er genoeg opgehaald wordt. Een kleine hoeveelheid verwerken is waarschijnlijk onevenredig duur, en dan wordt het toch al gescheiden opgehaald, omdat de bevolking tijd nodig heeft om te wennen aan het scheiden. Zodra er wel genoeg van deze categorie wordt opgehaald, wordt het wel apart verwerkt.
Maar of dit klopt, weet ik niet.