Waarom hebben veel landen hoge trottoirs?

In veel zuidelijke landen, en ook in Turkije, liggen de trottoirs veel hoger dan het asfalt van de straat. In Nederland en Duitsland is dat hoogteverschil veel kleiner.

Wat is het nut van zo'n groot hoogteverschil? Voor zover ik kan nagaan, heeft het alleen maar nadelen. De aanleg kost meer moeite, en in het gebruik is het een grote hindernis voor ouderen, mensen die slecht ter been zijn, en invaliden in een rolstoel.

Waarom niet gewoon overal een hoogteverschil dat nét hoog genoeg is om te voorkomen dat automobilisten gekke dingen gaan doen?

Cryofiel
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een deel van het antwoord is al gegeven, namelijk de afwatering. Als het regent, dan kan het zo hard gaan, dat er in de straat een soort rivier ontstaat.

Maar de andere reden is echt tegen automobilisten die hun auto op de stoep parkeren. Het moet dan echt goed hoog, want ze gaan erop hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wegens afwatering.De straat is een voornaam afwateringskanaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel mediterrane landen valt de regen meer in hoosbuien en dan is een hoog trottoir erg handig.

Kijk maar naar ons landje waar de stoepranden lager liggen en de regen normaliter meer verdeeld valt, de laatste dagen zag je de stoep niet eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat in die landen de mens veel gezonder is. Ze 'moeten' een workout doen, dat het eigenlijk geen workout meer is.

Je ziet de mensen in de bergen ook veel gezonder zijn. Op in plaatsen met enorme heuvels.

In Zurich zag ik eens een oude vrouw enorme trappen lopen om de heuvel op te gaan. Chappo.

Bij ons, is alles maar vlak en moet zo moeiteloos. Dat is eigenlijk ook een verwaarlozing van onszelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante gedachte, waarvoor een dikke plus.