Waarom moet je "I" van ik met een hoofdletter schrijfen in het engels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee daar issie xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ook wel benieuwd xD
Amadea
13 jaar geleden
Schrijven schrijf je met een v

Het beste antwoord

Het heeft te maken met druktechniek. Lang geleden was 'ik' in het Engels 'ich', zoals het Duits nog steeds 'ich' gebruikt als het persoonlijk voornaamwoord 'ik'. In de loop der jaren raakte 'ich' de c en de h kwijt en werd het simpelweg 'i'. Maar schrijvers en drukkers vonden zo'n enkele kleine letter vaak verwarrend, de letter stond daar maar wat verloren tussen de andere woorden (het kon bijvoorbeeld ook een schrijf- of drukfout zijn). Dus om hem goed te kunnen onderscheiden van de rest van de tekst is besloten er een hoofdletter van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Engelstaligen zijn de enigen die zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze zichzelf het allerbelangrijkste vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderstaande bron heeft daar een prima uitleg voor:

De hoofdletterspelling van het Engelse I, 'ik', verscheen aan het begin van de Middelengelse periode, d.w.z. rond 1100. De meest plausibele verklaring is dat I toen met een hoofdletter werd gespeld om het voornaamwoord te onderscheiden van het voorzetsel in, dat in de handschriften van die tijd vaak werd afgekort als i (een praktijk wellicht overgenomen uit Latijnse handschriften, waar in eveneens kon worden afgekort tot i). Door i in de betekenis 'ik' met een hoofdletter te spellen, kon de lezer het dus niet verwarren met i in de betekenis 'in'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belgische goeievraag? xD