Wat word ermee bedoelt als mensen zeggen "die heeft twee linkse handen"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt: twee linkeRhanden?

Het beste antwoord

Dat iemand onhandig is in het klussen, omdat hij er geen verstand van heeft hoe dat in zijn werk gaat, bijv. behangen, of omdat hij niet goed is in het klussen (lees: onhandig). Aan zo'n iemand kun je dan maar beter niet vragen om mee te helpen met klussen of het klussen alleen aan hem over laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat betekent dat iemand heel erg onhandig is. Dit is het tegenovergestelde van twee rechterhanden hebben, wat je zegt als iemand eigenlijk alles wel kan maken, qua handwerken (timmerren, schilderen, vloerbedekking etcetc))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen zijn rechtshandig, en dus handig met hun rechterhand.
Daarom geeft de uitdrukking ook aan dat iemand geen rechterhand heeft, en dus onhandig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je zo'n persoon beter niet aan jouw auto kan laten sleutelen.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt bedoeld dat iemand niet zo goed kan ' klussen' , bijvoorbeeld op technisch gebied. In wezen betreft het dan meestal een gebrek aan technisch inzicht, want iemands motoriek kan best heel goed zijn. Ik ken bijvoorbeeld musici die virtuoos spelen en het in de wereld der profs ( viool, piano, slagwerk..) heel ver geschopt hebben (nu, dan mankeert er niets aan je handvaardigheid..) maar die nog geen spijker in een muur kunnen slaan.
Wanneer het een vrouw betreft, wordt trouwens dikwijls ook bedoeld dat ze niet handig is met naaien, breien, verstellen e.d. Wanneer een man daar niets van kan, zal niet gauw iemand beweren dat hij twee linkse handen heeft. Hetzelfde geldt voor de vrouw die geen autoband kan verwisselen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitdrukking luidt: 'Die heeft twee linkeR handen' en het wil inderdaad zeggen dat iemand onhandig is en van zelfs de simpelste klusjes al een drama weet te maken.