Is het inspuiten van de hoorn met gif een goed middel om het stropen van neushoorns tegen te gaan?

ik lees dat het stropen van neushoorns hand over hand toeneemt, omdat het poeder van de gemalen hoorn erg gewild is in china en vietnam.
de eigenaar van een klein reservaat nabij johannesburg experimenteert nu met het inspuiten van gif in de hoorn.
de neushoorn ondervindt hier geen nadeel van, maar wie het poeder van de hoorn consumeert, wordt erg ziek, of kan zelfs doodgaan.
is dit een geeigend middel in de stijd tegen stroperij?
zo niet, wat zijn dan alternatieven?
ondanks verscherpt toezicht neemt het stropen toe, en verplaatst zich ook naar kleinere wildparken.

Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag..+1
Rieneke1
13 jaar geleden
dank je :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo maakt de mens weer een stukje natuur kapot.

Het beste antwoord

Ik hoop het, maar ik vraag het me sterk af. Net zoals Utrecht al zei moet je makkelijk aan de buitenkant kunnen zien dat een neushoorn zo geprepareerd is. En eigenlijk mag dat dan alleen door het middel zelf gebeuren, anders proberen de stropers het alsnog.
Het staat me bij dat ze een aantal jaren geleden geprobeerd hebben de hoorns van de neushoorns preventief af te zagen, dus zonder ze te doden. De gevolgen waren (1) dat ze dit moesten blijven doen, want het groeit gewoon weer aan, dus dat wordt dan onbetaalbaar en (2) de stropers gingen simpelweg veel meer stropen om zodoende met al die kleine restjes hoorn toch weer voldoende binnen te halen. Daarom zijn ze met het preventief afzegen gestopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan zou je dat wel duidelijk aan de neushoorn moeten zien dat hij "behandeld" is.
Het zou wel erg sneu zijn als de stropers daar pas achter komen na ze de neushoorn hebben omgelegd.
13 jaar geleden
wat een vreselijke tactiek.
alternatieven:
de bevolking en de stropers meer bewust maken
van wat ze doen.