Kunnen we na vanmiddag nog onbezorgd koninginnedag vieren op 30 april?

Zullen we altijd een naar gevoel in onze onderbuik houden bij deze dag? Moet de dag verzet worden naar de datum van de verjaardag van Beatrix, of zelfs Willem-Alexander? Zou dat iets uitmaken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat zal weinig uitmaken, want het feest blijft toch hetzelfde. Of de koninklijke familie zou als een kluizenaar verder moeten leven, maar dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

We moeten ons door deze ene gek (dat lijkt het ten minste te zijn) niet gek laten maken. Anders zou hij wellicht nog zijn zin krijgen. Na Theo van Gogh hebben we toch ook niet alle filmmakers verboden te fietsen? En het Mediapark is na Fortuyn ook niet verplaatst naar Almere.

Ik zou nog liever voorstellen om volgend jaar 30 april gewoon nog een keer in Apeldoorn te vieren. Apeldoorn heeft dat wel verdiend, omdat de feestdag deze dag ze door de neus is geboord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord, helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben koninginnedag 1980 nog niet vergeten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste wat ik dacht: koninginnedag 2010 weer in Apeldoorn. Maar misschien is dat voor de Apeldoorners zelf nog te vroeg, misschien wel de belofte van over enkele jaren.

Andere antwoorden (8)

Wel ik denk niet dat vandaag snel vergeten zal worden.
ik vind het voor de nabestaanden van de slachtoffers wel zo eerlijk om heel Nederland niet meer te laten feesten op 30 april. als Koninginnedag überhaupt nog zo gevierd zal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou te gek voor woorden zijn om door de actie van één individu koninginnendag anders te gaan vieren.
Het nare onderbuikgevoel zal inderdaad nog wel een tijdje duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zolang de beveiliging ok is. Ik ben zelf geen oranjevierder maar het zou toch te gek zijn dat een persoon dat voor zoveel anderen bederft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welja, er zullen altijd mensen zijn die in de war zijn en belsuiten iets idioots te doen, daar kan je een samenleving niet voor lam leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, steeds meer mensen beginnen zich te verzetten tegen het koningshuis. Over 15 jaar vieren we helemaal geen koning(innen)dag meer. Het is verzonnen om een eenheid te vormen in het land. Maar deze poppenkast kost teveel geld en het heeft géén toegevoegde waarde.

Als ik een aanslag zou plegen tegen de staat dan zou ik dat op koniginnendag doen. Waarom? Nou, kijk maar wat voor een impact het op iedereen heeft. Hij is gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De onbevangenheid zal nooit meer weerkeren. Helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dreigingen als deze zijn er altijd. Wanneer een eenling echt van plan is een aanslag te plegen en daarbij bereid is zijn eigen leven en dat van anderen op te offeren doe je daar vrijwel niks tegen hoe sterk je beveiliging ook is.

Tenzij je de hele familie permanent in een nucleaire bunker opsluit heeft het geen zin je over een dergelijk type aanslag druk te maken hoe vervelend dat ook klinkt.

De beveiliging rond Koninginnedag is al behoorlijk strak. Misschien kan je denken aan betonnen blokkades bij de toegang naar de route maar dan moet je toch afvragen hoe dit effect heeft op je evt. hulpverlening in geval er iets mis mocht gaan (Beatrix is bijvoorbeeld al oud, wat als ze tijdens zo'n rit een hartaanval krijgt) en kan van te voren wel met een roedel explosieven honden langs de mensen gaan maar zelfs dan vind je niet alles. Maar dat probleem heb je net zo hard bij een staatsbezoek als in de paleizen zelf als bij zoiets open als Koninginnedag. Laat het dan ook vooral gewoon doorgaan in de toekomst want echt verschil voor de beveiliging tegen dit soort aanslagen maakt het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wel, anders zou je geen één dag meer kunnen feesten. Inmiddels is er op elke dag wel iets vreselijks gebeurt in de geschiedenis. Het zou niet best zijn als we door één zo'n gek onze nationale feestdag zouden laten verpesten. Volgend jaar om 11:50 in het hele land een minuut stilte zou wel mooi zijn. En volgend jaar een Koniginnedag in Apeldoorn zou, als ze dat daar willen, ook een mooi eerbetoon zijn.