Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het Rijk, is dat precies hetzelfde als rijksoverheid?

Gaarne een antwoord van iemand die het zeker weet :)

Jammer dat je je vraag pas na een uur mag sluiten!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Rijksoverheid is de landelijk opererende overheid, de ministeries, en diensten die vanuit de overheid op landelijk niveau opereren als Rijkswaterstaat en de Belastingdienst. Dit is iets anders dan de locale overheden (gemeenten, provincies).

Het rijk is in principe slechts het gebied wat onder een monarchie valt, oftewel een puur geografische entiteit. Het woord "Rijk" wordt echter vaak gebruikt in plaats van Rijksoverheid omdat dit makkelijker op de tong ligt.

Dus wanneer ik zeg dat ik werk voor het Rijk, bedoel ik eigenlijk dat ik werk voor de Rijksoverheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, alleen met minder letters.

Toegevoegd op 30-04-2009 18:14:44
"Het Rijk" heeft ook nog een andere betekenis: het Koninkrijk der Nederlanden. Het ligt dus aan de context welke van de twee betekenissen van toepassing is. In de context van je vraag is die context duidelijk en in die context betekent "het Rijk" hetzelfde als de rijksoverheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ha ha ha, wat ben jij grappig zeg ( not )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou je dat misschien even nader willen toelichten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het rijk kan ook het koninkrijk der Nederlanden worden bedoeld en dat is niet hetzelfde als het bestuursorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ligt het aan de context wat "het Rijk" betekent. In de vraag hier is die context duidelijk en betekent het dus hetzelfde als de rijksoverheid.
Binnen het Koninkrijk der Nederlanden wordt het Rijk en het voorvoegsel rijks- op twee manieren gebruikt. Ten eerste binnen Nederland slaat het Rijk op de centrale overheid (in tegenstelling tot lagere overheden) en de Nederlandse staat. Bijvoorbeeld in de slogan "Werken bij het Rijk" en de instituten Rijkswaterstaat en Rijksuniversiteit Groningen.

Bijna allemaal uit Wikipedia.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding