Wat kun je doen tegen (leen)buren?

we hebben nieuwe buren, maar ze staat om het kwartier aan de deur om van alles te lenen.
ik wil het liever niet,hoe zeg ik dat op een vriendelijke manier?

Toegevoegd na 4 uur:
inmiddels wel mijn schuurmachine meegenomen door een behulpzame neef die dacht dat hij van hem was...hij zou hem morgen terug brengen ..waar ben ik aan begonnen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Tegenwoordig is het ieder voor zich en kijk ik er soms van op hoe vrijgevig sommigen zijn. In jou geval ben je denk ik heel vriendelijk geweest, maar daar kan inderdaad ook 'misbruik' van gemaakt worden of er ontstaat laksheid bij de 'leners'. Ik zou eerlijk zeggen dat je je er niet prettig bij voelt, of niet het type bent om vaak spullen uit te lenen. Door slechte ervaringen of iets dergelijks. Verder zou ik anders met ze mee denken. Als ze geen waterkoker of koffiezetapparaat hebben, zou ik in een gesprek een beetje informeren (wakkerschudden) of ze die spullen nog moeten halen of zo.. Luchtig en geïnteresseerd communiceren kan goed werken. Good Luck! Toegevoegd na 4 minuten: Oh ja, en je kunt denk ik het beste eerlijk zijn over je gevoel. Meestal zijn dit soort irritaties van het gezicht af te lezen en dan creëer je een onzeker beeld over je zelf denk ik. Tenzij je een 'pokerface' hebt om dit te verbloemen :)

zeg ze waar er in de buurt winkels zijn waar ze alle spullen zelf kunnen aanschaffen

Ik neem aan dat het tijdelijk is, omdat ze net verhuisd zijn. Wacht nog eventjes, het is niet erg gastvrij om je nieuwe buren nu al te zeggen dat ze niet meer mogen lenen. Misschien is het ook een manier om zo contact te leggen. Ga eens bij ze kijken!

als ze nog in het midden van hun verhuizing zitten kan ik me er iets bij voorstellen. maar als het gaat om andere zaken suiker ed dan wordt dat inderdaad vervelend leen ze gewoon uit wat ze vragen maar je kan vast wel en opmerking bedenken die ze op het goede spoor zet van hij het het liever niet

Ga er gewoon heen om zgn. eens te kijken hoever ze al zijn met hun bezigheden. Als je dan je eigen spullen ziet liggen zeg je heel vriendelijk, dat je die maar alvast meeneemt zodat zij er niet meer over struikelen. Bovendien heb je ze "heel toevallig" zelf nodig. Volgende keer als ze weer komen lenen, kun je altijd nog zeggen, dat je normaal gesproken niets uitleent, omdat ............ en dan vul je maar een zelfverzonnen reden in, maar omdat ze nog bezig waren met verhuizen had je deze keer over je hart gestreken.

Als je het niet wilt zeg dan gewoon op een vriendelijke manier dat je het liever niet hebt... je kunt ook gewoon vanaf hier steeds nee zeggen als ze wat vraagt maar dan duurt het langer... en idd wijs ze de winkel waar ze zelf kan kopen... en ga langs om je spullen te halen... hoe eerder je het haar zegt hoe beter want anders krijg je uiteindelijk meer irritatie...

Het zou er voor mij ook aan liggen wàt ze willen lenen. Een hamer of een schroevendraaier zou ik nog niet zo erg vinden, maar echt dure machines als boormachine ofzo vindt ik persoonlijk geen dingen om uit te lenen. Ik denk ook wel dat je daarin meteen duidelijk moet zijn, want later zal het steeds moeilijker worden om 'nee' te zeggen. Ook wat betreft huishoudelijke dingen zoals koffie of suiker zou voor een of twee keer niet zo'n probleem moeten zijn, maar als ze daar aldoor om blijven komen terwijl ze zelf tijd genoeg hebben gehad om naar de winkel te gaan, dan was bij mij dus 'de bus ook leeg'. Voor alles zou je ook gewoon kunnen zeggen: "Nou, anders wel, maar als ik het zelf nodig heb dan grijp ik zelf mis, dus als je het niet erg vindt heb ik liever dat je dat zelf even gaat halen/kopen." Aan jouw vraag te oordelen heb je hun ook al heel wat geleend dus moeten zij ook kunnen begrijpen dat er ergens een grens is. Maar moeilijk is het wel. Sterkte!

Als je meteen roept: " Ik leen nooit iets uit!" heb je misschien binnenkort een probleem. Mijn dochter ontdekte dat ze van haar ' knip' was beroofd, op een dagje 30 april, Amsterdam, toen ze met een vriendin ergens wat wilde gaan eten. De vriendin gaf aan dat ze uit principe NOOIT iets voorschoot, en knaagde in haar uppie een bordje pasta + weg met een karafje rood, om aangenaam weg te spoelen. Toen de gratis taxi (autootje van mijn zoon, aan dochter uitgeleend) op ongeveer 20 km van huis moest worden teruggegeven, en dochterlief van haar broer wat handgeld geleend had, bleek vriendin in de trein haar OV te zijn vergeten. Controle...Nu zoveel meteen betalen, of achteraf veel meer.... Vriendin keek mijn dochter smekend aan. Dochter werd hevig heen en weer geslingerd... wat doe ik, wat doe ik. Wat stellen principes voor..Hoe heeft die vriendin , annex gratis passagier..mij gekweld door voor mijn hongerige ogen pasta te knagen...Nu is haar geld op, en verlangt ze dat ik van mijn geleende geld haar problemen oplos! Ze heeft even gewacht met voorschieten. Net lang genoeg om de ander wat spijsverteringbevordering te bezorgen. (die boetes waren niet vriendelijk..) Maar het is een goed mens en ze heeft dat meisje uit de sores geholpen. (Nooit het geleende geld terug, of een teken van dank gehad..) Ik zeg je: de beste en de vriendelijkste manier ( als iemand steeds terugkomt) is: Eigenlijk heb ik een enorme hekel aan lenen of uitlenen. Van en aan wie het ook is. Ik wil je wel een tip geven waardoor het waarschijnlijk minder nodig is. (boodschappenlijstje) Hier heb je wat je gevraagd hebt, uiteindelijk kan het mij ook eens overkomen. Maar laten we er geen gewoonte van maken. Zoiets.

Als je het vervelend vind dat ze om de haverklap bij je aan de deur staan, dan zou ik gewoon zeggen dat ik het bijzonder vervelend vind ! En dat ze voor hun tekortkomingen toch een andere oplossing moeten zoeken! Een keer iets uitlenen is oké, maar steeds weer meer van je vragen is vervelend! Zeg wat je denkt, en wees duidelijk! Anders laat je jezelf gekmaken. Succes

Bij de vraag over die koffie zou ik antwoorden dat de jouwe nu op is en dat je het best wilt zetten als zij even een pak koffie aanreikt. En dat gereedschap zou ik maar terug gaan halen; anders zie je er nooit meer wat van terug. Je zou het in gedeeltes terug kunnen vragen; vandaag heb je zelf dit nodig, morgen dat. Verleden jaar hadden we ook een paar van die bloedhete dagen. Onze buren gaven een verjaardagsfeest op hun terras en kwamen vragen of ze onze parasol mochten lenen. Omdat ik op dat moment zelf niet buiten zat gaf ik hem en er werd beloofd dat ik hem 's avonds terug zou krijgen. Niet dus. De volgende dag weer bloedheet. Toen ik hem 's middags nog niet terug had en zelf buiten wilde gaan zitten ben ik naar ze toegegaan en heb hem teruggevraagd. Met een lelijk gezicht heeft die man hem toen teruggegeven; hij baalde echt dat hij hem niet langer kon houden. Dit jaar hebben ze nog steeds geen parasol, zag ik. Maar ze hadden wel weer dat feestje en nu hadden ze ineens een partytent, kennelijk ook geleend want nog nooit gezien, noch voor, noch na dat feest. Kom voor jezelf op.

Vraag anders aan je man of hij even mee wil om dat gereedschap op te halen. zeg dat hij nu zelf aan het klussen moet. en als ze daarna weer komen meteen zeggen dat je het liever niet meer hebt en dat ze maar spullen moeten kopen. dat mensen zo nu en dan iets lenen vind ik geen probleem maar zoals jou buren doen zou ik ook niet accepteren. jij hebt ervoor betaalt en zo te lezen hebben die buren nog heel veel klusjes liggen, laat ze zelf maar wat spul kopen

Praat er rustig met hun over hoe je erover denkt . En zeg gewoon : jullie weten hoe het werkt als men iets uitleent hoeveel moeite er voor moet doen om het weet terug te krijgen .

Na ook je eigen aanvullingen en voorbeelden van zo vaak en veel lenen+ ook nog 'buurten en graag met koffie', doet me denken aan dit spreekwoord;) Al te goed is buurmans gek. Betekenis: slachtoffer worden van je eigen goedheid / als iemand te goed is maken mensen gauw misbruik van iemand! Laatste zou wel eens hun 'insteek' kunnen zijn en zelf denk ik ook dat het nu al tijd wordt om ook je eigen "grenzen als buur "aan te geven. Het is zeker vriendelijk/sociaal en ook gastvrij als je nieuwe buren krijgt om ze ter wille te zijn. Meestal is een weekje na een verhuizing nodig om de basis in je huis weer beetje op orde te krijgen (behalve natuurlijk als je buren een deel van de dag ook nog bij jou blijven hangen en je koffie opslurpen oops!) Zo'n eerste week kan je alles nog wel aanzien, want mogelijk is ook dat ze 'slecht bij kas zitten (schuldsanering) ' bv, of er spelen nog onbekende psychosociale redenen mee als reden van een verhuizing ;) Als het dan 1, hooguit 2 weken verder is, zou ik het heft zelf in handen nemen en ze uitnodigen op een avond rond koffietijd. Hopelijk heb je dan de geleende spullen al terug, zo niet dan kan je dit ook tijdens bespreken van heel andere onderwerpen (vorige huis, jullie buurt, manier van omgang van buren zoals jij gewend bent en ook dit aan hun vragen) ook erbij halen. Stel dat ze blut zijn enz, geef ze dan (vooraf even zoeken en typen/printen) een lijstje met in de buurt zijnde kringloopwinkels, ook vrijwilligersorganisaties, andere tips (LETS is een optie en meer tips via Hyves is hier: http://letss.hyves.nl/forum/2650812/HkW2/Ruilen_populair_door_kredietcirsis/ Dit is ook wel aanvoelen of dit "nodig" is in dit geval, maar je weet het nooit. Vertel ze ook dat je gesteld bent op huiselijke rust en privacy, en ze in zeker ook wel welkom zijn NA tevoren gemaakte afspraak. Vertel ze ook bv dat je eerder al minder goede ervaring had met van alles uitlenen en je nu alerter bent geworden. (uhhh ja ook ik spreek uit ruime ervaring ;)) Wat bv zodra een (duur) apparaat kapot gaat ten tijde van gebruik door hun? Voor de leen van duurdere spullen kan je ze zeggen dat je even een 'bruikleenovereenkomst' wil en door beiden ondertekend. Dit kan al helpen als voorstel en aan hun reactie kan je meestal wel aflezen in hoeverre ze ook JOU begrijpen! Sterkte en succes vooral!