Wat kun je doen tegen (leen)buren?

we hebben nieuwe buren, maar ze staat om het kwartier aan de deur om van alles te lenen.
ik wil het liever niet,hoe zeg ik dat op een vriendelijke manier?

Toegevoegd na 4 uur:
inmiddels wel mijn schuurmachine meegenomen door een behulpzame neef die dacht dat hij van hem was...hij zou hem morgen terug brengen ..waar ben ik aan begonnen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een neef van je buren bedoel je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ...gewoon meegenomen
als goed is brengen ze vandaag mijn spullen terug..ik hoop alles

Het beste antwoord

Tegenwoordig is het ieder voor zich en kijk ik er soms van op hoe vrijgevig sommigen zijn. In jou geval ben je denk ik heel vriendelijk geweest, maar daar kan inderdaad ook 'misbruik' van gemaakt worden of er ontstaat laksheid bij de 'leners'.

Ik zou eerlijk zeggen dat je je er niet prettig bij voelt, of niet het type bent om vaak spullen uit te lenen. Door slechte ervaringen of iets dergelijks.

Verder zou ik anders met ze mee denken. Als ze geen waterkoker of koffiezetapparaat hebben, zou ik in een gesprek een beetje informeren (wakkerschudden) of ze die spullen nog moeten halen of zo.. Luchtig en geïnteresseerd communiceren kan goed werken.

Good Luck!

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, en je kunt denk ik het beste eerlijk zijn over je gevoel. Meestal zijn dit soort irritaties van het gezicht af te lezen en dan creëer je een onzeker beeld over je zelf denk ik. Tenzij je een 'pokerface' hebt om dit te verbloemen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

zeg ze waar er in de buurt winkels zijn waar ze alle spullen zelf kunnen aanschaffen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t is meer gereedschappen wat ze leent,
en of ik even iedere keer n potje koffie wil zetten
ik word er gek van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat snap ik
je kunt ook gewoon zeggen dat je het gereedschap dat ze wil lenen niet hebt of defect is
een echt vriendelijke manier is er eigenlijk niet en je wilt niet meteen ruzie met je nieuwe buurtjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoef geen ruzie maar elke keer heb je toevallig dit of dat ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat bedoel ik ook niet marion
ik zei al het is moeilijk om nee te zeggen maar je kunt wel zeggen mijn man/vriend is zuinig op zijn gereedschap en leent dat niet uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik weet nu al niet meer wat ik heb meegegeven
ik hoop wel dat t terug komt het is al een week zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is vervelend
ik zou ze gewoon vragen of ze de geleende materialen terug willen brengen
je hebt er zelf ook voor moeten werken om te kunnen kopen en als er straks iets stuk is dan zeggen ze ja sorry het ging per ongeluk
maar dan zit jij met gereedschap dat nog maar half of niet meer naar behoren functioneert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dit te lang duurt en als je het te lang kwijt bent dan zou ik het zo terug halen onder het mom van dat we het zelf nodig waren. Ik begrijp dat je liever niet op zo'n voet met je nieuwe buren wilt beginnen, maar daar hebben zijzelf blijkbaar ook geen problemen mee. Ik ben het dan ook helemaal met werk eens wat dit betreft, en dat je rustig mag weigeren of terughalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PS. en wat die koffie betreft kun je ook zeggen dat je daar nu even geen tijd voor hebt omdat je zelf ook bezig bent.
Ik neem aan dat het tijdelijk is, omdat ze net verhuisd zijn.

Wacht nog eventjes, het is niet erg gastvrij om je nieuwe buren nu al te zeggen dat ze niet meer mogen lenen.

Misschien is het ook een manier om zo contact te leggen.
Ga eens bij ze kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze nog in het midden van hun verhuizing zitten kan ik me er iets bij voorstellen.
maar als het gaat om andere zaken suiker ed
dan wordt dat inderdaad vervelend
leen ze gewoon uit wat ze vragen maar je kan vast wel en opmerking bedenken die ze op het goede spoor zet van hij het het liever niet
13 jaar geleden
Ga er gewoon heen om zgn. eens te kijken hoever ze al zijn met hun bezigheden. Als je dan je eigen spullen ziet liggen zeg je heel vriendelijk, dat je die maar alvast meeneemt zodat zij er niet meer over struikelen. Bovendien heb je ze "heel toevallig" zelf nodig.
Volgende keer als ze weer komen lenen, kun je altijd nog zeggen, dat je normaal gesproken niets uitleent, omdat ............ en dan vul je maar een zelfverzonnen reden in, maar omdat ze nog bezig waren met verhuizen had je deze keer over je hart gestreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het niet wilt zeg dan gewoon op een vriendelijke manier dat je het liever niet hebt... je kunt ook gewoon vanaf hier steeds nee zeggen als ze wat vraagt maar dan duurt het langer... en idd wijs ze de winkel waar ze zelf kan kopen... en ga langs om je spullen te halen... hoe eerder je het haar zegt hoe beter want anders krijg je uiteindelijk meer irritatie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou er voor mij ook aan liggen wàt ze willen lenen. Een hamer of een schroevendraaier zou ik nog niet zo erg vinden, maar echt dure machines als boormachine ofzo vindt ik persoonlijk geen dingen om uit te lenen.

Ik denk ook wel dat je daarin meteen duidelijk moet zijn, want later zal het steeds moeilijker worden om 'nee' te zeggen.

Ook wat betreft huishoudelijke dingen zoals koffie of suiker zou voor een of twee keer niet zo'n probleem moeten zijn, maar als ze daar aldoor om blijven komen terwijl ze zelf tijd genoeg hebben gehad om naar de winkel te gaan, dan was bij mij dus 'de bus ook leeg'.

Voor alles zou je ook gewoon kunnen zeggen: "Nou, anders wel, maar als ik het zelf nodig heb dan grijp ik zelf mis, dus als je het niet erg vindt heb ik liever dat je dat zelf even gaat halen/kopen."

Aan jouw vraag te oordelen heb je hun ook al heel wat geleend dus moeten zij ook kunnen begrijpen dat er ergens een grens is. Maar moeilijk is het wel. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn boor ligt er en schuurmachine
elektrische zaag n hoop schroevendraaiers ja en te veel om te zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan ik alleen maar zeggen dat er buiten het spreekwoord "Een goede buur is beter dan een verre vriend" ook nog een ànder spreekwoord bestaat: "Al te goed is buurmans gek". Dit hoef je zo echt niet te doen hoor!
Als je meteen roept: " Ik leen nooit iets uit!" heb je misschien binnenkort een probleem. Mijn dochter ontdekte dat ze van haar ' knip' was beroofd, op een dagje 30 april, Amsterdam, toen ze met een vriendin ergens wat wilde gaan eten.
De vriendin gaf aan dat ze uit principe NOOIT iets voorschoot, en knaagde in haar uppie een bordje pasta + weg met een karafje rood, om aangenaam weg te spoelen.
Toen de gratis taxi (autootje van mijn zoon, aan dochter uitgeleend) op ongeveer 20 km van huis moest worden teruggegeven, en dochterlief van haar broer wat handgeld geleend had, bleek vriendin in de trein haar OV te zijn vergeten.
Controle...Nu zoveel meteen betalen, of achteraf veel meer....
Vriendin keek mijn dochter smekend aan. Dochter werd hevig heen en weer geslingerd... wat doe ik, wat doe ik. Wat stellen principes voor..Hoe heeft die vriendin , annex gratis passagier..mij gekweld door voor mijn hongerige ogen pasta te knagen...Nu is haar geld op, en verlangt ze dat ik van mijn geleende geld haar problemen oplos! Ze heeft even gewacht met voorschieten. Net lang genoeg om de ander wat spijsverteringbevordering te bezorgen. (die boetes waren niet vriendelijk..) Maar het is een goed mens en ze heeft dat meisje uit de sores geholpen.
(Nooit het geleende geld terug, of een teken van dank gehad..)
Ik zeg je: de beste en de vriendelijkste manier ( als iemand steeds terugkomt) is: Eigenlijk heb ik een enorme hekel aan lenen of uitlenen. Van en aan wie het ook is. Ik wil je wel een tip geven waardoor het waarschijnlijk minder nodig is. (boodschappenlijstje) Hier heb je wat je gevraagd hebt, uiteindelijk kan het mij ook eens overkomen. Maar laten we er geen gewoonte van maken.
Zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het vervelend vind dat ze om de haverklap bij je aan de deur staan, dan zou ik gewoon zeggen dat ik het bijzonder vervelend vind ! En dat ze voor hun tekortkomingen toch een andere oplossing moeten zoeken! Een keer iets uitlenen is oké, maar steeds weer meer van je vragen is vervelend! Zeg wat je denkt, en wees duidelijk! Anders laat je jezelf gekmaken.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de vraag over die koffie zou ik antwoorden dat de jouwe nu op is en dat je het best wilt zetten als zij even een pak koffie aanreikt. En dat gereedschap zou ik maar terug gaan halen; anders zie je er nooit meer wat van terug. Je zou het in gedeeltes terug kunnen vragen; vandaag heb je zelf dit nodig, morgen dat.
Verleden jaar hadden we ook een paar van die bloedhete dagen. Onze buren gaven een verjaardagsfeest op hun terras en kwamen vragen of ze onze parasol mochten lenen. Omdat ik op dat moment zelf niet buiten zat gaf ik hem en er werd beloofd dat ik hem 's avonds terug zou krijgen. Niet dus. De volgende dag weer bloedheet. Toen ik hem 's middags nog niet terug had en zelf buiten wilde gaan zitten ben ik naar ze toegegaan en heb hem teruggevraagd. Met een lelijk gezicht heeft die man hem toen teruggegeven; hij baalde echt dat hij hem niet langer kon houden. Dit jaar hebben ze nog steeds geen parasol, zag ik. Maar ze hadden wel weer dat feestje en nu hadden ze ineens een partytent, kennelijk ook geleend want nog nooit gezien, noch voor, noch na dat feest.

Kom voor jezelf op.
13 jaar geleden
Vraag anders aan je man of hij even mee wil om dat gereedschap op te halen.
zeg dat hij nu zelf aan het klussen moet. en als ze daarna weer komen meteen zeggen dat je het liever niet meer hebt en dat ze maar spullen moeten kopen.

dat mensen zo nu en dan iets lenen vind ik geen probleem maar zoals jou buren doen zou ik ook niet accepteren.
jij hebt ervoor betaalt en zo te lezen hebben die buren nog heel veel klusjes liggen, laat ze zelf maar wat spul kopen
13 jaar geleden
Praat er rustig met hun over hoe je erover denkt .
En zeg gewoon : jullie weten hoe het werkt als men iets uitleent hoeveel moeite er voor moet doen om het weet terug te krijgen .