hoe kan ik minder verlegen worden?

ik ben best verlegen en durf niet veel en wil graag meer zelfverzekerder worden vind het vaak ook heel moeilijk als ik een of speech of spreekbeurt moet doen wil er gewoon staan gebben jullie tips hoe ik dat kan leren of doen ofzo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

je kan een assertiviteitscursus doen. Hier leer je een manier om over je drempels heen te stappen. Wat ook goed kan helpen is een toneelcursus of hieraan gerelateerd een stemvormingscursus. In veel plaatsen heb je hier instellingen voor die deze cursussen geven. Hier leer je op een natuurlijk manier (zonder op je problemen te focussen) jezelf te presenteren dit helpt al enorm om minder verlegen te zijn.
Wat je nog meer kan doen is iemand in vertrouwen nemen die jou erop wijst wanneer je weer in je schulp bent gekropen en waardoor je dus actief getriggerd wordt om er mee bezig zijn. Dit laatste vergt wel lef.
Daarnaast helpt het mij altijd om twee dingen in gedachte te houden: leven is het meervoud van lef (naar Loesje) en met dit in gedachte durf ik opeens veel meer. En als ik iets spannends moet doen denk ik altijd morgen om deze tijd is het alweer voorbij dus waarom maak ik me er zorgen om. Ook dit helpt vaak om dingen in het juiste perspectief te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (4)

Zoals je jezelf beschrijft ben ik ook heel lang geweest, totdat ik voor mijn huidige baan veel met mensen moet omgaan, zelfs trainingen moet geven voor grote groepen. Ik heb het opgelost door tegen mijzelf te zeggen dat ik weet waar ik voor sta, ik weet waarover ik praat en weet je het antwoord op een vraag niet, geen hinder, kom er later op terug.
Je moet maar zo denken, zij komen speciaal naar jou toe om naar je te luisteren, zij hebben het vertrouwen in jou dat je weet waarover je praat. Probeer jezelf dat voor te houden en zo ga je je een stuk zelfverzekerder voelen!

De eerste drempel is misschien hoog, maar je voelt jezelf een stuk zekerder als die eenmaal is genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beseffen dat ieder mens dit eigenlijk is. Sommigen hebben geleerd hier mee om te gaan door cursussen of een houding weten te vinden, sommigen overschreeuwen hun verlegenheid door een bepaald gedrag.

Probeer te bedenken dat jij ook waardevol bent en net zoveel te zeggen hebt als een ander. Probeer jezelf te zijn. Als je achter je zelf staat en weet dat je er mag zijn, door jezelf niet weg te gooien, wordt er ook naar jou geluisterd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Probeer in eerste instantie (om te oefenen) gezelschappen te vermijden waar jij je niet thuis bij voelt. Begin bij vrienden, familie, kennissen, buren en breidt dit uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je een verlegen meisje bent, is het gevolg van het feit je erg onzeker bent.

Hoe zekerder je je namelijk voelt, hoe minder angst heb je om tegen een een wat groter gezelschap te spreken.

Wat je dus moet doen is..werken aan jezelf. Zorgen dat je je wat zekerder gaat voelen.

Zorg er ook voor dat je zelfvertrouwen toeneemt alsmede je zelfrespect.

En gewoon proberen niet bang te zijn voor bijvoorbeeld de klas.

Je zult beslist niet of..minder verlegen zijn als je tegen of met een klasnoot/klasgenote spreekt.

Wanneer je nu een spreekbeurt houdt..moet je je trachten je voor te stellen dat je niet tegen een menigte mensen praat..maar tegen elk persoon uit je klas afzonderlijk.

Wat ook altijd heel leuk werkte bij mij..was er zo af en toe een grapje tussendoor programmeren.

De klas 'hangt dan aan je lippen' waardoor jouw aanzien in de klas toeneemt..en daarmee jouw zelfvertrouwen.

Ik wens je alle succes toe met al je nog te krijgen spreekbeurten.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij heel herkenbaar.
Zorg eerst dat je weet waarover je spreekt, waardoor je geloofwaardiger over komt.
Wat mij heel erg geholpen heeft, is, nadat ik de groep begroet had, gewoon te zeggen dat het niet bepaald mijn hobby was om in het openbaar te spreken.
Na afloop komen mensen dan meestal naar je toe om te vertellen dat het best mee viel of goed ging. Soms krijg je tips. Hiervan wordt je alleen maar zekerder.