Is het vreemd om bij een juwelier met cash te betalen?

Stel je koopt iets van 4000-6000 en je komt aan met briefjes van 100 of 50? Of wordt dit geweigerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (4)

Nee daar zal geen juwelier moeite mee hebben.
Die zijn dit gewend.
Ook gewone nette mensen kunnen voor iets gespaard hebben dat ze cash willen betalen.
Daar hoef je echt geen onderwereld figuur te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat wordt niet geweigerd hoor, bij ons in elk geval niet. het is toch ge3woon geld.
Wel gaan de briefjes door de scanner maar dat doen ze bij AH ook dus dat is niet zo vreemd.
Al blijft pinnen voor dit soort bedragen veiliger voor de klant en de winkelier zal geld altijd een wettig betaalmiddel blijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wordt zeker niet geweigerd, er wordt wel vaker iets contant betaald. Zeker bij een juwelier waar er vaak grote bedragen over de toonbank gaan. Mijn vader heeft kortgeleden een nieuwe auto contant betaald, geld dat hij gespaard had met bijklussen... toch even 13000 eurie contant. Daar keken ze ook niet vreemd van op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze keken er misschien niet van op, maar als het goed is, hebben ze het wél gemeld als ongebruikelijke transactie. (Als het goed is, dus waarschijnlijk niet. De autohandel is nou niet echt een branche waar moeilijk wordt gedaan over wat zwart geld.)
Het wordt niet geweigerd, geld is immers geld. En voor een juwelier is het risico van grote hoeveelheden cash in de zaak niet groter dan het toch al aanwezige risico van grote hoeveelheden juwelen.

Afhankelijk van de hoogte van het bedrag is de juwelier echter wel verplicht je identiteit te controleren en de transactie te melden bij de Financial Intelligence Unit Nederland vanwege de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.