Is het wel een goed idee om de bouwvak te laten vervallen?

Hoorde op de radio dat ze bouwvak willen afschaffen zodat ze in de bouwsector niet gebonden zijn aan die drie weken.Is dat wel zo n goed idee?
Waarom wel of niet graag met motivatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Het lijkt mij een heel goed idee.

Zowel voor de bouwvakker zelf (kan hij zelf bepalen wanneer hij vakantie heeft) als voor de opdrachtgever.
Als de opdrachtgever een particulier is, dan kan het juist aantrekkelijk zijn om juist in de vakantie een verbouwing te plannen.

Vrije keuze is altijd beter lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een goed idee.
Dan kan een bouwvakker nl zelf bepalen wanneer hij vakantie neemt.
Nu is dat bv niet mogelijk.
En de bouw die kan het hele jaar doorgaan.
Neem nou een fabriek,die gaat ook niet dicht,en de vakantie wordt gespreid.
Tevens is er gebrek aan jeugdige bouwvakkers,ook al om het feit dat ze een verplichte door de bouw opgelegde vakantie moeten nemen.
Ook om de jeugd te motiveren meer in de bouw te gaan werken,overweegt men deze maatregel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooropgesteld dat je in sommige branches nu eenmaal niet anders kan als het bedrijf 3 weken dicht en dan weer aan de bak, denk ik niet eens dat iedereen dit zou willen...

Vooral voor mensen die enkel met de bouwvak te maken hebben is dit een soort van anti-climax na een jaar hard werken. Bouwvak! Iedereen (in hun branche) vakantie!

Vaak wordt er op die laatste dag nog even "aangelegd" bij een of ander cafè... het hoort er gewoon bij.

Toen ik van baan veranderde waarbij gespreid vakantie moest worden gehouden, heb ik echt dat "laatste dag voor de vakantie" zo gemist wat ik ijn mijn vorige werk wel had.

Het merendeel had zoiets van "Hoepel op, ik moet nog 2-3 weken" of "Hoepel op, de mijne zit er al lang op" , terwijl we er op mijn vorige werk altijd een groot feest van maakten wanneer iedereen tegelijk vakantie had.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar dat alleen al zou mijn motivatie kunnen zijn om de bouwvak niet af te schaffen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Tikfouten voorbehouden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bouwvak is al lang niet meer verplicht, maar wordt door veel bedrijven nog steeds aangehouden. omdat het praktisch is.
Je kan als bouwvakker dus wel vragen om andere vakantie, maar zoals in meeste contracten/cao's staat moet het werk dit toe laten. Omdat bedrijven dicht gaan is er dus niet echt een keus voor de werknemers.

Niet alleen voor bouwvakkers maar ook voor de partners blijft er dus niets anders over dan die bewuste 3 weken vrij te nemen, wat in alle andere sectoren ook weer zorgt voor een vakantie 'piek' in die weken.

Misschien is het terug brengen van 3 naar 2 weken en dan de derde week vrije keus laten, voor de bouwvakkers, wat het voorstel is, wel alvast een oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk maar om je heen bij hoeveel bedrijven of onderdelen van bedrijven in de bouw wordt nog doorgewerkt om projecten op tijd af te krijgen. Mijn mening is dat het beter is voor beide om de vakantie vrij te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bouwvakkers zijn altijd gebonden aan de duurste vakantieperiode van het jaar en daar is niet iedereen blij mee. Geef die mensen de ruimte om vakantie te nemen als ze het zelf willen. Ik voorzie hierin geen grote problemen. Projecten kunnen gewoon doorgaan, omdat niet iedereen op hetzelfde moment vakantie wil/moet hebben.