Waarom helpt een ziekenhuis een gewonde niet meteen?

Van het weekeinde hoorde ik een vreemd verhaal.

Op het parkeerterrein van Streekziekenhuis Gooi-Noord vond een kleine aanrijding plaats. Daarbij raakte iemand zodanig gewond, dat ze hulpeloos op de grond lag. Niet levensbedreigend, maar ze kon niet meer opstaan.

Een beveiligingsman, die zag wat er aan de hand was, trommelde snel iemand van de eerste hulp op, om met een brancard naar buiten te gaan om het slachtoffer op te halen.

Dat is weliswaar gebeurd, maar de beveiligingsman kreeg een uitbrander. Hij had dit niet mogen doen! Hij had "gewoon" 1-1-2 moeten bellen om een ambulance te laten komen.

De ambulancepost schijnt echter in Bussum te zijn...

Dus terwijl een vrouw hulpeloos op de grond ligt, vlak voor de deur van het ziekenhuis - moet er eerst een ambulance uit een naburige plaats komen. Die moet de vrouw inladen, om haar 150 meter verderop in het ziekenhuis af te leveren.

Is dit onzin of is dit onzin?

Waarom is dit zo raar geregeld?

Stel dat iemand een hartinfarct krijgt... Moet je dan sterven op de stoep van het ziekenhuis omdat de ambulance tien minuten nodig heeft?

Cryofiel
13 jaar geleden

Antwoorden (12)

Dit lijkt een geval van miscommunicatie. Het is duidelijk onzin. Ik zie het helemaal voor me. Allemaal regels, toeters en bellen en intussen lig je maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 punten voor die beveiligings man.
Van den gekke dat zoiets hier bestaat.
Waarschijnlijk is het ziekenhuis aan regels gebonden.
Wat zou er gebeurt zijn als er iets met een hoge piet van de Nederlandse regering was gebeurt.
Dan praat niemand nergens meer over.
Typisch holland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als de gewonde later toch een wervelfractuur blijkt te hebben is de beveiligingsman nog veel meer de sjaak. Hij kan de ernst niet beoordelen (anders was hij wel arts geworden) en neemt een groot risico. Tuurlijk moet iedereen die kan eerste hulp verlenen: dus in geval van hartstilstand reanimeren! Maar de eerste hulp (EHBO) schrijft ook voor dat je niet zelf met slachtoffers moet gaan slepen, hoe goed bedoeld ook. Bel 112 en volg hun instructies op. Soms mag je zelf naar het ziekenhuis komen, als het ernstig lijkt wachten op de ambulance.
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
rg89fh: dit is een vraag-antwoord forum, geen discussieforum over meningen. prima als je het niet met me eens bent maar daar gaat het niet om: ik probeer toe te lichten waarom er protocollen zijn en waarom ook de beveiliger zich daaraan moet houden.
En waarom verontschuldigen voor de gegeven -1? Heb je er spijt van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het eens met rg89fh. Die veiligheidsman heeft zelf niks gedaan, dus hoe kan ie de sjaak zijn??
De kern ligt in het "niet levensbedreigend".
Een hartinfarct kan dat wel zijn, dus dan wordt iemand echt wel direct afgevoerd naar het ziekenhuis.
Maar de beveiligingsman is niet degene die bepaalt of het wel of niet spoedeisend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en hij is niet competent om dat te oordelen. Hij wordt er wél mee opgezadeld.
Men is verplicht in de gezondheidszorg om te werken met protocollen. In een geval als dit zou er eigenlijk een wijziging in het protocol moeten komen: als de afstand tot het ziekenhuis dermate klein is dat een ambulance bestellen onzinnig is, mag er een uitzondering worden gemaakt, zoiets.
Je kan een brief schrijven naar de directie van het ziekenhuis met dit idee. Met een copie naar de ondernemingsraad b.v. of naar het Algemeen Bestuur.
Dan wordt er nog iets met jouw observatie gedaan. (wie weet?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zo'n soortgelijk verhaal meegemaakt, notabene op het parkeerterrein van het ziekenhuis. De precieze reden weet ik niet helemaal zeker meer, maar het had ook iets te maken met de verzekering. Dat als personeel van de SEH naar buiten gaat en er gebeurt iets, dan is het ziekenhuis niet verzekerd. Als een ambu daarentegen de gevallene komt halen, ook al duurt dat langer, dan is alles gedekt voor de verzekering. Ik ben het helemaal met je eens, het is belachelijk, maar blijkbaar werkt het zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me ten eerste dat de beveiligingsman EHBO kent (beroepshalve). Dus hij zou eerst de eerste hulp zelf moeten verrichten.
Ik ga er maar even vanuit dat het besluit van de EHBO'er ervoor heeft gezorgd dat er een specialistische hulp moet komen.

De ENIGE reden waarom ik kan verzinnen waarom het ziekenhuis zo een standpunt inneemt, is dat het ambulance personeel ook kundig genoeg zou kunnen zijn om de persoon te helpen, zonder deze naar het ziekenhuis te sturen.
Bovendien krijgt de ziekenhuis voorbereidingstijd doordat de ambulance hun patiënt aanmeldt.

Dit is voor mij de enige reden die ik kan verzinnen.

Je moet dit niet vergelijken met een hartinfarct. Dan zal het ziekenhuis heus niet zo reageren. Elke spoed is spoed.
Dit soort extrapolaties zijn altijd gebaseerd op onwetendheid waarop doom-gedachten de vrije loop kunnen krijgen. en niet gebaseerd op enige werkelijkheid. Die logica die jij hierop nalaat komt voornamelijk uit jouw hoofd en er zal een reden hebben waarom jij zulke gedachten hebt/krijgt.
In mijn optiek is spoed, spoed. Dan zal het ziekenhuis goed werk verrichten. Ik hanteer dan ook de positieve gedachte van wat er zou kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals InekevL schrijft, men werkt met protocollen. Protocollen zijn met name bedoeld voor mensen die problemen hebben met zelfstandig nadenken. Diegene die de uitbrander gaf is zo iemand. De beveiligingsman is iemand die zonder protocollen kan.
Met name wanneer een protocol-man hoger in de organisatie zit dan een zelfstandig-denkende krijg je vaak bizarre situaties (en conflicten).
Hier is niets aan te doen, behalve ingrijpen van hogerhand door een andere, zelfstandig denkende.
Onze maatschappij zit vol protocollen, en dat komt omdat er veel mensen zijn die niet zonder protocollen kunnen.
Het lastige is, dat er altijd wel weer een situatie kan optreden waarin een protocol niet voldoet.
Het vervelende is, dat ter oplossing het protocol wordt uitgebreid.
En zo kom je vanzelf tot een onhoudbaar 'apparaat' van regels en protocollen.

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden:

"Regels moeten ons leven leiden. Niet beperken!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal alles met de betaling van de ambulancekosten te maken hebben.
Toen mijn dochter (bij een medestudente achterop de fiets) onderuitging bij gladheid ('s nachts na het stappen) en buiten bewustzijn bleek, heeft een passerende automobilist om een ambulance gebeld.
Naar het ziekenhuis gebracht, waar ze de nacht voor observatie moest blijven. Enkele weken later kregen wij de rekening van die ambulance, omdat e.e.a. niet helemaal volgens de geldende procedure was gegaan.
Geen gering bedrag.
Je moet het maar weten. En trouwens, al weet je het: de dochter was bewusteloos, de vriendin te overstuur om wat dan ook te doen en de automobilist heeft m.i. in zuivere intentie gehandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar zijn de regels qua papieren enzovoort BELANGRIJKER dan het slachtoffer.
Bij een levensbedreigende situatie...had de beveiligingsman 112 moeten bellen.
Ze willen meestal dat je het slachtoffer gewoon laat liggen om NIET nog meer schade aan te richten. Stel dat iemand zijn rug gebroken heeft of haar nek. Maar in dit geval...slaat het nergens op dat die ambulance knakker zo tekeer gaat tegen die beveiligingsman.
Waarschijnlijk had hij vandaag ruzie met wie dan ook...en DAAR durft hij dan niets tegen te zeggen.....en in plaats daarvan... reageert hij zich af op...in dit geval...de beveiligingsman. Zoiets zal het zijn...Gewoon een simpel figuur die zichzelf allang niet meer onder controle heeft.
En zich dan op deze manier gedraagt tegenover anderen.
Te belachelijk en te walgelijk voor woorden...dat dit is gebeurd. Stank voor Dank...Bureaucratie ten TOP!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderbuikgevoelens. De ambulance die het dichtst in de buurt is wordt gestuurd. Beveiligingjongens zijn nu eenmaal geen meldkamerboys. En als je die taken door elkaar gaat halen sterven er meer mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die beveiliger heeft "zijn" slachtoffer verlaten op hulp in te schakelen. Dat kost ook veel tijd. Er is een arts uit het ziekenhuis gehaald (kan nu dus niets meer doen binnen het ziekenhuis). Allemaal onnodige handelingen die veel tijd kosten.

Volgende keer bij het slachtoffer blijven en 112 (laten) bellen. NOOIT op een andere manier.......