zijn er in noorwegen projecten om vanwege dunbevolktheid, en veel werkgelegenheid mensen geworven worden daar te komen wonen en werken?

wij spelen al een tijdje met deze gedachte en ik vraag me af of iemand zelf of in zijn/haar omgeving hier ervaringen mee heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik heb zelf een aantal jaren geleden in Noorwegen gewoond. In het Noorden is men inderdaad een campagne begonnen om mensen extra te stimuleren daar voor langere tijd te wonen en werken.
men richt zich met name op jonge gezinnen en docenten. Ik weet dat er nog andere beroepsgroepen zijn waar men zich op richt maar die kan ik nu even niet voor de geest halen.

Maar ik weet dat er in ieder geval een behoorlijke smak geld geboden wordt, dat noorse les al jaren gratis wordt aangeboden.

Als je al langer met de gedachte speelt ken je onderstaande site ongetwijfeld, maar ik voeg hem toch even toe omdat ik vind dat deze site de meest uitgebreide en eerlijke informatie verschaft.

Ik heb er dus zelf gewoond en ik heb kennissen die daar nu een 2e huis hebben en zich aan het voorbereiden zijn om zich er definitief te vestigen.

Toegevoegd na 4 minuten:
ik bedenk me in eens dat dat docenten project geldt voor Noren, ik weet niet zeker of dat ook voor niet Noren geldt.

Maar kijk gewoon even rond op de site, daar staan ook een aantal andere projecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik weet heeft Noorwegen juist om die reden soepele toelatingseisen voor buitenlanders. Actieve werving met projecten is mij niet bekend; je zult dus zelf moeten bedenken waar je de kost mee gaat verdienen. Zoek ook eens via de emigratie-startpagina.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar is mij wel iets van bekend. Het betreft dan wel jonge ambitieuze mensen met een goede werklust en een solide opleiding.
Ik weet niet precies meer waar ik het gelezen en in welk programma ik het gezien heb, maar het klopt wel.
Ongetwijfeld kun je via google informatie vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een jaar of tien hebben wij ook serieus overwogen om deze stap te nemen. Echter hebben we het niet waar kunnen maken. Realiseer je wel waarom er geworven wordt, dit is niet voor niets. In de dunbevolkte gebieden (en dat is waar we over spreken) verhuisd de jeugd naar de grotere steden zodat er geen doorgroei is. Je moet hier dus wel tegen kunnen om als jong gezin hun plaats in te nemen in een bijzonder rustig gebied waar een enorm te kort is aan bepaalde belangrijke zaken als leraren, bakkers, slagers e.d. En bovenal zijn de reisafstanden nog veel groter als ons kikkerlandje waarbij je ook vaak nog eens door de bergen moet en niet echt door kan rijden. Maar goed er zijn genoeg mensen die hier juist voor willen kiezen en dan doe je er goed aan. Ik heb er zelf ook familie wonen en ben er meerdere malen geweest en ben vol lof over Noorwegen.