De tijdzones zijn gemaakt omdat de aarde continue door de zon draait. Hierdoor wordt het ergens op aarde op elk moment donker, en ergens ter aarde op elk moment licht.

Omdat een omwenteling van de aarde 24 uur duurt, is besloten de tijden van de wereld in zones van een uur in te delen langs de lengtegraden, behalve waar het slecht uit komt. Zo krijg je overal rond 12, 13 uur 's middags de hoogste stand van de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat onze aarde maar één zon heeft.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hele wereld 1 tijd. Dat zou makkelijk zijn. Maar wel een beetje raar als het donker is en het is 13.00.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad omdat er maar één zon is en de aarde nu eenmaal in een licht schuine hoek om zijn as draait.
Daar kan je niks anders aan doen dan de tijd berekenen op zonsop- en ondergang. Aangezien die zich op zoveel verschillende plekken op een andere tijd laat zien zijn er meer tijdzones.
Misschien is dit ontstaan toen werelddelen nog niet zoveel contact met elkaar hadden en ze natuurlijk elk hun eigen tijd hadden.
Zomaar een (logisch?) gokje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is maar een reden,: wij stellen als voorwaarde, dat de zon lokaal om 12.00 's middags op het hoogste punt staat.
De rest van het verhaal is bijzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is er wel en heet UTC of in militaire termen "Zulu time". Dit is eigenlijk gewoon (bijna) GMT welke over heel de wereld geldt.

Dit houdt in dat als het voor een bommenwerper boven Afghanistan 4 uur zulu is, het tegelijkertijd op het Pentagon, Strategic Bomber Command en op Amsterdam centraal ook 4 uur zulu is. Met deze tijd is het makkelijk om wereldwijd duidelijke afspraken te maken zonder rekening te hoeven houden met tijdzones en tijdveschil. Dag en nacht staan dus los van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon staat stil en de Aarde draait.
Op elk moment van de dag verplicht de zon een ander plek om de Aarde.
De zon kan de Aarde niet in zijn geheel tegelijk verlichten.
Dan zou het onlogisch zijn als heel de Aarde dezelfde tijdzone heeft.
Dan is het op plekken op Aarde 's nachts heel licht door de zon en op bepaalde plekken midden in de middag heel donker.