Namen na het WK

Als we het WK winnen, of in ieder geval de finale halen, waarop het lijkt nu, worden dan echt heel veel meer kinderen Maarten, Dirk, Wesley of Arjen genoemd? En zullen die dan andere namen vervangen dan ouders eerder in hun hoofd hadden?
En zullen we ook de wat minder voorkomende namen als Giovanni en Khalid zien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jazeker! Heb ooit een boek gelezen over de oorsprong/frequentie/populariteit over/van het geven van een voornaam aan een kind. Daarin werd het voorbeeld van de naam Romario gegeven. Toen hij een heel populaire voetballer was werden er meteen een hoop jongetjes zo genoemd. Toen zijn populariteit tanende was, was het met het vernoemen naar hem meteen over. Kijk maar eens op onderstaande link. Toegevoegd na 20 uur: Ik lees net op de rtl nieuws site dat er in juni al 2x zoveel Wesleys geboren zijn dan normaal.

Bronnen:
http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/romario

Ik neem aan dat de namen van de stervoetballers uit het nederlands elftal wel een invloed hebben op de namen van pas geboren kinderen als Nederland de finale wint.

JA. Jullie hebben de finale gewonnen! Laat ze maar komen die Khalid 's en Wesley's en Arjens. HUP HOLLAND HUP!

Ha, die AMG; Nou was ik niet van plan om nog een nakomertje te bestellen, maar zelfs als dat zou was zou ik de keuze van de naam van het kind echt niet laten beïnvloeden door het resultaat van Oranje. Of gaan ze hun kinderen na een verloren finale allemaal uit frustratie Duirtsche namen geven?

Dat kun je misschien nagaan aan de hand van eerdere grote successen. Ging men toen ook over tot het vernoemen van kinderen naar de grote helden? Ik kan me haast niet voorstellen dat men zoiets doet. Je kiest een naam omdat je hem mooi vindt , niet omdat iemand die een mooie prestatie heeft geleverd , te vernoemen.

Het zal wel, maar ik vind het wel getuigen van een "meelopers- en naäpersmentaliteit". Waarom zou je een kind vernoemen naar een voetballer die na 5 jaar alweer bijna vergeten is ? Ik zou gewoon een naam zoeken waar ik zelf voor 100% achter sta en zeker niet meedoen aan iets wat een hype is.

Dit hangt ook sterk af van beroemde nederlanders. Als een beroemde nederlandse zanger of zangeres dit wel gaat doen, dan trekt hij of zij daar vele duizenden in mee. Dit is ook gebeurd toen jaren geleden de beroemdheden van de wereld hun kinderen ineens automerknamen moesten geven. Namen zijn de laatste 25 jaar sterk mode onderhevig geworden. Daarvoor was het eeuwen gebruikelijk om naar een familielid te vernoemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100