Wat is eervol werk?

Ik hoorde een gesprek tussen twee werknemers in de horeca waarin de ene klacht tegen die andere dat ze werkt te hard waarop haar collega antwoordde dat ze moet iets anders gaan zoeken want het is "oneervol werk" ik vroeg me af wat is eervol werk eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

eervol werk is waar andere mensen blij mee zijn.

voorbeelden:
een dokter die iemands leven red.
een loodgieter die midden in de nacht bij je komt om je druppende kraan te maken.
een dierenverzorger die een woeste bokito voor je weg haalt.
een politieagent die je dochter red van een verkrachting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha die loodgieter! Ik moet de eerste nog tegenkomen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zei niet dat het een realistisch voorbeeld zou worden.......

Andere antwoorden (9)

eervol werk is m.i. werk waar je trots op kan zijn, en geen verantwoording over hoeft af te leggen (Je niet hoeft te verdedigen).

Vaak wordt er gerefereert aan werk dat zwaar is, door weinig mensen gedaan wil worden en relatief slecht betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met 'oneervol' bedoelen die collega's dat zij het werk afkraakte wat hun aan hun hart ligt.

Dus eervol werk is het tegenovergestelde. Waar je hart en ziel in legt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle werk, dat gedaan moet worden is eervol werk. Of je nu vuilnisman, straatveger, rioolreiniger of kellner bent, het is allemaal eervol! Oh en laat ik de schoonmakers en maaksters niet vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle werk is eervol zijn voor diegene wie dit werk zelf niet kan, en gedaan ''moet ''worden, en dan ''moet ''onderstrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind eervol week: werk waarmee je vooral de samenleving mee helpt, werk dat je vooral voor iemand anders doet zonder jezelf daarmee vooral op een voetstuk te zetten.
Denk hierbij aan vrijwilligerswerk of hulp bieden aan 3e wereld landen, maar ook betaalde banen in de zorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje een rare uitdrukking. Ik zie eervol werk als alle werk dat niet oneervol is. Welk werk is oneervol? Inbreker, oplichter, mensenhandelaar, uitbuiter... Kortom, alle werk waarmee je bewust mensen dupeert.
Ik denk dat de werknemer in de horeca er iets anders mee bedoelde: namelijk werk waarbij je voldoende waardering krijgt: brandweer, politieman, dokter, verpleger of aan de andere kant, teamleider directeur, burgemeester, minister etc.
Die waardering is enorm belangrijk om werknemers te motiveren: wanneer iemand voldoende waardering voor zijn/haar werk krijgt - van de baas, collega's of van klanten - krijgt die persoon al gauw het gevoel dat het werk dat hij/zij doet belangrijk en eervol is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 de term 'oneervol' is niet de goede term voor 'eerlijk' werk.
Ondergewaardeerd misschien wel maar niet oneervol.
Werk wat eer oplevert:
hoog aanzien, lof, goed betaald.
Werk waardoor je een goede naam krijgt.

Ik was ambtenaar, daar worden veel grappen over gemaakt, dat is oneervol werk. En vaak heel terecht.

Die eer, van eervol werk, hoeft trouwens niet van anderen te komen. Werk waar jij zelf voldoening uit haalt, omdat je het idee hebt dat je iets nuttigs doet bijvoorbeeld,
dat is eervol werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eervol werk is alle werk waarmee je je kost kunt verdienen zonder een ander te benadelen, dus alle werk wat aan de wettelijke norm voldoet ,criminele activiteiten zoals het dealen van drugs (ook in een koffieshop )het oplichten van andere, helen en stelen zijn geen eervolle werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle werk waarmee je de samenleving dient is eervol werk. Werk dus waarmee je een normaal salaris verdient en waar niet "gegraaid" wordt. Het werk van wanprestatie leverende bestuurders met dikke bonus is in mijn ogen niet eervol. Evenmin als zichzelf verrijkende zakenlieden, menselijk leed veroorzakende deurwaarders, en natuurlijk lieden die mensen uitbuiten.