Hoe leer ik gemakkelijk de betekenis van moeilijke woorden?

Bestaat er misschien een boek met meest gangbare moeilijke woorden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Vaak behoren ' moeilijke woorden' binnen een bepaald jargon. Dat betekent: medische termen, of termen die veel gebruikt worden in de hulpverlening, de informatica, de muziek, politiek en noem maar op.
Er zijn wel woordenboeken van ' moeilijke woorden' maar ik verzeker je dat dit een saai gedoe is, om hierin te lezen.
Een leukere manier is het lezen van veel boeken (niet alleen liefdesromannetjes) , kruiswoordpuzzels maken, praatprogramma's kijken, politiek kanaal 24 eens volgen, en alle woorden die je niet hebt begrepen opzoeken bij google.
Er zijn ook ontzettend leuke spellen te bedenken met woorden, die tegelijk heel leerzaam zijn.
In onze familie is het ' woordenboekspel' zeer populair. Een spel waarbij iedereen omschrijvingen van een woord maakt, en waar degene die aan de beurt is het enige juiste antwoord heeft opgeschreven. ( uiteraard het woordenboek bij de hand) De bedenksels worden centraal voorgelezen en zowel goed raden als goed geraden worden levert een punt op. Topspel!
En de woorden die behandeld zijn vergeet je niet gauw!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Door veel te lezen (En dan niet de donald duck he..)
Een dergelij kboek bestaat niet; Wat de ene een complex woord vindt, vindt de ander gewoon regulier taalgebruik. Achtergrond en sociale netwerk beinvloeden sterk welke woorden algemeen en welke als uitzonderlijk beschouwd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, het woordenboek. Maar helaas, dat is niet de snelste manier om de betekenis van moeilijke woorden te leren, Die leer je door ze te gebruiken, en dus gesprekspartners op te zoeken die moeilijke woorden gebruiken (bij een discussie-club ofzo, of een plaatselijke afdeling van een politieke partij), en als dat een brug te ver is : boeken gaan lezen met een grote woordenschat dan het doorsnee romannetje / thrillertje, en tijdschriften uit het hogere segment. Dan maak je je de verschillende termen - na ze wellicht eerst een keer te hebben opgezocht - sneller eigen, door het vele gebruik en het zinsverband.

Wij zeiden altijd : mocht u onverhoopt een paar woorden tegenkomen die u niet kent, schroom dan niet ons dat mede te delen, want we hebben vast nog wel een equivalent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heet van Dale. Er zijn geloof ik wel vijftien edities van uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een voor jou onbegrijpelijk woord tegenkomt,schrijf het over, ga er mee naar google en vraag om een synoniem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpelweg door het woord op te zoeken die je tegenkomt ergens in een woordenboek, online of in een papieren. Door het vaker op te zoeken onthoud je het vanzelf :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke van dale
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Gebruik een woord drie keer en het is van jou," is de uitdrukking.

Oftoewel: kom je een nieuwe woord tegen, gebruik 'm dan meteen een paar keer in je eigen zinnen. Heb je dat eenmaal gedaan, zal je 't waarschijnlijk niet meer vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vind je een moeilijk woord?

Zet deze sites bij je favorieten:
http://www.encyclo.nl/begrip
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/

Alles, in ieder geval zo veel mogelijk opzoeken, dat helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vocabulair op een wat hoger niveau brengen houdt in dat je veel moet lezen en de moeilijke woorden en begrippen die je tegenkomt..gewoon opzoeken in het woordenboek.

Zo heb ik dat destijds ook gedaan.

Nu kun je een woordenboek in je computer zetten en snel even kijken..ik moest daarwerkelijk een boek pakken en alles opzoeken.

Gemakkelijk iets leren..kun je wel vergeten. Voor alles moet je investeren en moeite doen...helaas...

Toch wens ik je heel veel succes toe..

Gr. Ton