Trouwen met de handschoen is een huwelijkssluiting waarbij een van de partners niet aanwezig kan zijn en wordt vervangen door een gevolmachtigde. Een meer juridische term is "trouwen bij volmacht".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sick! kan je echt trouwen zonder dat je er bij bent :s?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jip, uiteraard wel met gegronde redenen: Een van de partners kan niet komen door verblijf in een gevangenis
Een van de partners kan niet komen vanwege ernstige ziekte
Een van de partners is niet in staat om te reizen en zal dat in de toekomst ook niet kunnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan zijn ze ook écht gehuwd met elkaar?? Of meer symbolisch en moet het als t kan over??
Trouwen met de handschoen betreft de voltrekking van een huwelijk waarbij de bruid of bruidegom niet aanwezig kan zijn en wordt vervangen door een gevolmachtigde. Een meer juridische term is "trouwen bij volmacht".
Trouwen met de handschoen kwam vroegere vooral voor bij adellijke families. Een gezant werd gestuurd naar de toekomstige bruid en hij vertegenwoordigde via de handschoen de bruidegom in spe.

Bij de huwelijksvoltrekking werd de handschoen op het altaar gelegd als teken van aanwezigheid en instemming van de bruidegom.

Reden voor dit soort trouwerijen was vaak de lange reistijd en de onveilige situatie onderweg, waardoor huwelijken, die vaak om politieke redenen werden afgesloten, het risico liepen vertraagd te worden.
Ook in meer recente tijden kwam het trouwen met de handschoen voor. Bekend zijn de huwelijken van soldaten die gelegerd waren in Nederlands-Indië en die slechts eenmaal per jaar op verlof gingen naar Nederland.

Hoewel er minder gebruik van wordt gemaakt, is het in Nederland nog steeds mogelijk om te trouwen bij volmacht, mits daar gegronde redenen voor zijn. Deze zijn:

Een van de partners kan niet komen door verblijf in een gevangenis
Een van de partners kan niet komen vanwege ernstige ziekte
Een van de partners is niet in staat om te reizen en zal dat in de toekomst ook niet kunnen
Een vrijstelling en vergunning voor een dergelijk huwelijk wordt verstrekt door de minister van Justitie.

In België is het huwelijk met de handschoen daarentegen niet toegelaten. De aanstaande echtgenoten moeten in persoon aanwezig zijn tijdens de voltrekking van het huwelijk en in persoon toestemmen tot het huwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een apart fenomeen zeg! Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat is wel interessant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwm in Nederlands Indië heel veel voor, dat leden van het Nederlandse bestuur een vrouw lieten overkomen uit Nederland, maar - zij was ook niet gek - ee4rst met de mand wilde trouwen. Het trouwde haar met de handschoen. Ik denk dat de meeste Nederlandse vrouwen in Indië op deze wijze daar zijn gekomen. Chinezen halen hun bruiden ook nog vaak uit Hong Kong, zonder handschoen, omdat onder het Engselse recht de trouwbelofte bindend is.
Kwam in Nederlands Indië heel veel voor, dat leden van het Nederlandse bestuur een vrouw lieten overkomen uit Nederland, maar - zij was ook niet gek - ee4rst met de mand wilde trouwen. Het trouwde haar met de handschoen. Ik denk dat de meeste Nederlandse vrouwen in Indië op deze wijze daar zijn gekomen.

Chinezen jonge mannen halen hun bruiden ook nu nog vaak uit Hong Kong, zonder handschoen, omdat onder het Engelse recht de trouwbelofte bindend is.