Wordt er door een psycholoog, waar je onder behandeling bent melding gemaakt bij veilig thuis?

Ik zit inmiddels een dikke maand thuis met een burn-out. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat ik hulp nodig hebt van een professional.

Helaas is het niet allemaal werk gerelateerd. Er is ook nog een pest verleden op school, een traumatische ervaring op mijn 15e, 3x een miskraam en de eerste 3 maanden na de geboorte van mijn dochter, zij was een huilbaby.

Nu zegt een kennis van mij dat psychologen verplicht zijn melding te maken bij veilig thuis wanneer ze iemand in behandeling hebben die kinderen heeft.

Is dat waar? Thuis loopt het verder namelijk gewoon goed. Mijn meisje lijkt heel gelukkig en vrolijk en ook mijn man heeft niet het idee dat daar iets fout gaat. Ik ben soms wat te moe om haar alle aandacht te geven die ze, naar mijn mening, verdient. Ik doe mijn best en mijn man is 4 dagen in de week thuis. We hebben regelmaat met haar, ze krijgt goed te eten...soms teveel misschien...schone luiers en kleding en een heleboel liefde. Ik reageer ook niet buiten propotioneel of iets, ook niet wanneer ik moe ben, juist dan laat ik sneller iets gaan (tenzij het gevaarlijk is) omdat ik niet de "over de zeik moeder" wil zijn.

Maar goed, nu maak ik mij daar dus ook nog eens zorgen om...alsof er nog niet genoeg op mijn bord lag.

een jaar geleden
2.4K
ronron1212
een jaar geleden
Voor een burn-out?

Antwoorden (1)

Professionals zoals psychologen werken met de Meldcode Huiselijk Geweld, wat betekent dat zij alert zijn op signalen van mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik. Bij vermoedens hiervan lopen zij een stappenplan door, waarbij onder andere de afweging naar voren komt of er acuut of structureel gevaar is voor het kind. Het doorlopen van het stappenplan kan leiden tot een melding bij Veilig Thuis, maar wel pas nadat de voorgaande stappen hebben uitgewezen dat er gevaar is voor het kind. In dat geval gaat Veilig Thuis de situatie verder onderzoeken.
Dus als jij met burn out klachten bij een psycholoog komt, zal die in eerste instantie geen enkele aanleiding hebben een melding te doen. Sterker nog, dat mag niet eens, want als psycholoog heb je geheimhoudingsplicht en is juist de vertrouwensrelatie van groot belang. Pas als er gegronde reden is voor gevaar voor het kind, mag er iets gemeld worden, vandaar ook het stappenplan.Als jij tijdelijk de zorg niet goed op je kunt nemen, maar je man wel of anderen in je omgeving is er geen enkele aanleiding hier iets van verwaarlozing in te zien.

Veel sterkte en beterschap.
een jaar geleden