Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zit er op bierflesjes zoals Desperado geen statiegeld?

Ze worden heel veel gedronken. Vuilnisbakken vol rond parken en recreatiegebieden.
Hetzelfde geldt voor Corona etc.

Picture for question
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/statiegeld-op-bier Mono flessen:
Mono flesjes zijn 'weggooiflessen'. Deze flesjes dienen in de glasbak gegooid te worden. Dit betekent dus dat er geen statiegeld op de flesjes zit. Vaak hebben de mono flessen een draaidop. Deze draaidop kan makkelijk met de hand van het flesje worden gehaald, bijvoorbeeld het Heineken flesje van 0,25 liter, maar dit geldt niet voor alle mono flesjes. https://www.vakcentrum.nl/actueel/2021/openbaar/03-maart/vanaf-1-juli-2021-ook-statiegeld-op-kleine-petflessen
Overigens vallen alleen de plastic (meestal pet)flessen van frisdranken en waters in het statiegeldsysteem. Dus niet de flessen van sap of zuivel, of de glazen bierflesjes. Ik gok dat de grote pilsboeren een goed schoonmaakretoursysteem op kunnen zetten. Voor de kleine merken en bierbrouwertjes zal dat minder rendabel zijn. "Vuilnisbakken vol rond parken en recreatiegebieden."
Ik vraag me af of dat zal veranderen als er een 10 cent statiegeld op zit.
Poet
3 jaar geleden
Ik dacht dat statiegeld verplicht zou worden
LeonardN
3 jaar geleden
https://nos.nl/artikel/2385794-statiegeld-op-kleine-plastic-flesjes-verplicht-per-1-juli-maar-je-betaalt-soms-nu-al
Vanaf 1 juli moet je op plastic flessen van minder dan een liter ook statiegeld betalen: 15 cent. Op flessen van een liter en groter betaal je al jarenlang 25 cent statiegeld. Dus niet voor glas.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

De reden is dat het monoflesjes zijn, voor eenmalig gebruik. Die gooi je daarna weg in de glasbak. Ze zijn ongeschikt om te worden gereinigd om ze opnieuw met drank te vullen. Dus is het beter om het glas te recyclen.
(Lees meer...)
Amadea
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Ze zijn ongeschikt om te worden gereinigd om ze opnieuw met drank te vullen." Kan je uitleggen waaruit die ongeschiktheid uit voortkomt? Of heb je een bron die dat zo stelt?
paulus811
3 jaar geleden
Ik begrijp wel wat Amadea bedoelt. Desperados wordt vrijwel altijd met een partje limoen in de hals geserveerd, dat vervolgens in het flesje wordt geduwd. Dat partje krijg je er niet zomaar uit. Overigens betaal ik in Duitsland wel 9 cent statiegeld op Desperados en daar wordt ook statiegeld op blikjes geheven. Los van het feit of het te recyclen is, belandt het zo in ieder geval niet op straat.
Terpstraatje70
3 jaar geleden
Wat is een “mondflesje?
Amadea
3 jaar geleden
Geen mond maar mono: om één keer te gebruiken.
Terpstraatje70
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie en antwoord. Ik las het verkeerd.
Desperados is een vrij klein biermerk. Oorspronkelijk (sinds 1995) werd het door Heineken gebrouwen in Frankrijk en was het retourneren van statiegeldflessen niet rendabel. Daarom werd Desperados in monoflessen verkocht - geen statiegeld. Naderhand (in 2012) heeft fabrikant Heineken de productie van Desperados verplaatst naar Den Bosch en de monoflessen gehandhaafd..
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing