Wat betekent :''een relatie aangaan met jezelf?''

waar komt die vage term vandaan? en wat doe je dan precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (7)

Als je een telatie aangaat ,wil je die persoon graag beter leren kennen.je wilt je in die persoon verdiepen en je bent geinterreseerd in het doen en laten van die persoon.Je wilt je verbonden voelen.Zo kun je dus een relatie met jezelf aangaan.

Toegevoegd na 39 seconden:
telatie=relatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)!!
Het betekent: Waanzin. Want het is waanzin om een relatie met jezelf aan te gaan. Jezelf ontmoeten is ook al waanzin. Over je eigen schaduw springen is ook al waanzin.

Ik kan dus ook niet uitleggen wat het betekent. Anderen kunnen dat allemaal wel, maar ik kan dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zo n wazige 70 er jaren term. We waren allemaal druk met relaties met onszelf aan te gaan.
Vooral in de vrouwenbeweging werd de term gebezigd. Het was een tijd waarin we loskwamen van de rollen die we moesten vervullen, en emancipeerden tot wie we waren.
Bedoeld werd in wezen, dat iemand zichzelf moet leren kennen, en vandaaruit zoeken naar wat bij hem/haar past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niks wazigs aan in mijn ogen. Vraag aan een willekeurige voorbijganger... wie ben jij eigenlijk.. en wat wil je... en de kans is groot dat ze niet verder komen dan naam en adres en " een zak geld" triest..
Echt zo'n uitdrukking uit de tijd van de adem-mijn-adem periode. (seventies) : ' ik heb zoiets van' ' eigenlijk best wel..' en ' een plekje geven' .
Allemaal goed, lief een zacht bedoeld: maar vaag en superdivers interpreteerbaar.
Overigens valt deze uitdrukking best nuchter te interpreteren.
Mijn definitie is dan: Jezelf kennen door kritisch naar jezelf, je situatie en je gedrag willen en kunnen kijken. Accepteren dat je bent wie en hoe je bent en bereid zijn (eventueel) kwalijk gedrag bij te stellen of zo niet, erkennen dat je het vertoont en de gevolgen ervan aanvaarden.

Dit betekent eigenlijk dat je bij jezelf blijft. Sommige mensen leggen altijd alles bij anderen. Vooral dingen die fout gaan. Zo kun je lekker altijd over alles en iedereen klagen en je hebt geen flauw idee wat je eigen aandeel is.
Er is zo'n mooi spreekwoord: " Verbeter de wereld , en begin bij jezelf" . Klopt, maar dan moet je jezelf wel kennen en kunnen/willen aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die term is een moderne variant van, en vindt zijn oorsprong in, het klassieke humanisme dat staat voor: zelfontplooiing en -ontwikkeling, autonomie (in de betekenis van vrijheid en het streven naar een goed en mooi leven), verantwoordelijkheid, kritisch denken, gelijkwaardigheid en humaniteit.

In de Griekse Oudheid waren er al denkers die dergelijke humanistische trekken vertoonden.
Eén daarvan was Socrates. Socrates (470-399 v.Chr.) was de eerste van de drie invloedrijkste filosofen (naast Plato en Aristoteles).
Hij vond het heel belangrijk dat mensen zelf na dachten over het leven.
Volgens hem moet je steeds vragen durven stellen bij alles wat je tegenkomt in de werkelijkheid.
Vertrouwen op je eigen verstand is daarbij belangrijker dan geloof in god of goden.
Voor die laatste opvatting werd hij overigens aangeklaagd en ter dood veroordeeld!

De belangrijkste relatie in je leven is met jezelf.
Wanneer je de focus bij de ander legt, dan maak je de ander
verantwoordelijk voor het invullen van je behoeftes. Dan ontstaat het gevaar dat je met trucjes de ander manipuleert en gaat letten op de tekortkomingen van je partner. Je vraagt toestemming aan je partner om te mogen zijn wie je bent. Het gevolg is dat je nooit krijgt wat je verlangt.

Juist door het aangaan van een relatie met jezelf geef je gehoor aan wie je bent. Het zet jezelf op de eerste plaats, zodat je jezelf alle ruimte geeft voor dat wat er in je leeft.
Je ontdekt wie je bent, wat je wilt, zoekt, nodig hebt, kunt en te bieden hebt aan een ander in het bijzonder of de wered in het algemeen.

Om met jezelf in contact te komen helpt het om je te richten op je lichaam en het denken los te laten. Voel je lichaam en ervaar wat je beroert. Dit kan door de stilte op te zoeken. Of door activiteiten zoals wandelen in de natuur, een sport, een massage of lekker te gaan dansen.

Ontdek je jezelf liever niet in je eentje?
Google dan je steekwoorden "relatie met jezelf" maar eens Het hedendaagse aanbod aan trajecten, trainingen en therapieen is onvoorstelbaar groot (en vaak peperduur)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt per definitie alleen een relatie aangaan met iets wat buiten je zelf ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een uitdrukking uit de psygologie.
Leer je zelf kennen, niet de persoon die anderen van je gemaakt hebben ,maar die je werkelijk van binnen bent.
Het is inderdaad vaag, want je eigen ik wordt mede bepaald door je leefomgeving tijden je opgroeiperiode.