Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is goed koper een accu of dikkere stroomkabel bij bezit zonnepanelen?

Ik zit me al een tijd aftevragen. Met het toenemend gebruik van Zonnepanelen wordt de druk op het elektriciteitsnet steeds groter. Dan komt bij mij de vraag op, wat het prijsverschil is tussen een moderne lithium accu of een compleet nieuwe stroom kabel onder de grond leggen met bijbehorende infrastructuur,per huishouden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Je vergelijkt ene beetje appels met peren, omdat de beide oplossingen niet alleen een ander kostenplaatje hebben, maar ook heel andere gebruiksopties en technische voor- en nadelen. Dus wat wil je? Electra terugleveren en er voor betaald krijgen? Of zelf stroom opslaan (hoe lang dan?) voor slappe tijden?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Dat is een mooie vraag.
Ik hoorde gister op de radio dat een thuisaccu enorm prijzig nog is. zo rond de 1000 euro per Kwh. Wil je wat serieuze opslag hebben moet je toch al beginnen op minimaal 8 Kwh met een beetje stofzuiger ben je in 30 min al een kwh kwijt. Ik vraag me af of het gebruik tussen een huis en het hoofdnet nu het probleem is bij het toenemende stroomverbruik. Voorlopig denk ik dat het hem meer in het hoofdnet zit.
Overigens is men bezig te denken aan het opslaan in electrische auto's die je dan ook weer in je huis kan gebruiken als hij vol is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een dikkere stroomkabel heb je voor zonnepanelen niet nodig. Wat in het nieuws was met die dikkere stroomkabel, dat was voor een "miner" van cryptomunten. Die hebben zoveel energie nodig voor hun computer(s) dat het bestaande netwerk daar te licht voor is.
Voor bij zonnepanelen heb je alleen een slimme meter nodig, die kan registreren wat jet uit het energienet haalt, en wat je er (van je zonnepanelen) weer terug instopt.
En die slimme meter is gratis...........
En inderdaad, accu's zijn nog duur.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Ikhebgeenidee
3 jaar geleden
In het nieuws is geweest dat het terugleveren van zonnepanelen stopte, omdat er zoveel tegelijk werd opgewekt, dat het (hoofd)netwerk het niet aankon. Dat was bij particulieren. Kennelijk was de stroomkabel daar niet geschikt voor.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing