Mag je bij een aanhouding op heterdaad, (burgerarrest) iemand van zijn vrijheid beroven?

Ik heb het niet over een aanhouding verricht door politie of een BOA.

Voorbeeld: Ik zie dat iemand een baksteen door een ruit gooit. Ik houd die persoon aan voor vernieling en ik bel de politie om de verdachte zo snel mogelijk over te dragen aan de politie. Verdachte heeft daar geen zin in en loopt weg. Ik ga voor hem staan maar hij blijft mij weg duwen en vervelend doen en uiteindelijk ben ik het zo zat dat ik hem in de WC opsluit.

Mag dat?

2 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als dit "in proportie" is mag dat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest#Bevoegdheden_van_de_burger_bij_een_burgerarrest
"
Daarnaast mag er dwang worden uitgeoefend, bijvoorbeeld door de verdachte tegen de grond te houden. Zelfs tijdelijk opsluiten is mogelijk, indien de komst van de opsporingsambtenaren moet worden afgewacht. Hiermee moet voorzichtig worden omgesprongen, het moet proportioneel zijn, want anders loop je als burger de kans dat je je schuldig maakt aan wederrechtelijke vrijheidsberoving (art. 282 Sr).
"
2 jaar geleden
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Dat zei ik dus ook tegen mijn collega. Maar die zegt dat als de verdachte aangifte doet van wederrechtelijke vrijheidsberoving ik dan toch aan het kortste eind trek. Ik zeg zelf dat het niet zo is. Ik kan alleen geen wet vinden die mijn bewering ondersteunt. En hij kan ook geen wet vinden die zijn bewering ondersteunt.
LeonardN
2 jaar geleden
"Ik kan alleen geen wet vinden die mijn bewering ondersteunt."
Dat is art. 53 Sr.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/2018-10-16/0/BoekEerste/TiteldeelIV/AfdelingEerste/Artikel53/afdrukken Daar staat "aanhouden"
https://www.rechtspraak.nl/begrippen/Paginas/aanhouden.aspx
het feitelijk vasthouden van iemand die er van verdacht wordt een strafbaar feit te hebben begaan. Er is dan wel een spanningsveld wat ontstaat, omdat dan idd 282 Sr om de hoek komt kijken, maar je kan niet zomaar stellen dat een rechter dan altijd de kant van degene kiest die aangehouden is. Omdat in te zien kan je er uitspraken of nazoeken.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2019:5539
Vrijspraak van wederrechtelijke vrijheidsberoving en mishandeling.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Thx LeonardN,
Mijn collega zegt dat het begrip "aanhouden" van rechtspraak niet klopt...
En daarna zei hij: "Nou ik laat hem lekker gaan, ik hoef geen mes in mijn rug."
Ik weet nu wat voor vlees ik in de kuip heb met die collega.