Waarom is het bijzonder (lees: nieuws) dat er 2 Russische straaljagers "onderschept" zijn?

In het AD: Belgen en Britten onderscheppen Russische straaljagers op weg naar Nederlands luchtruim.

Wat is hier zo bijzonder aan?
Het artikel verteld eigenlijk gewoon niks. Maar iemand vond het belangrijk genoeg om het te melden (?wie?) En wat valt er uit die informatie op te maken?

Voor mij is het gewoon sensatie of mis ik iets?

Net zoiets als: Brandweer vertrekt met spoed uit de kazerne en is onderweg naar Amsterdam. De politie heeft zich er bij aangesloten.

Maar behalve dat het een waardeloos staaltje verslaggevers werk is...

Wat maakt het uit of er Russische straaljagers daar vliegen? Ze zeggen dat ze onderweg naar Nederland waren (hoe weten ze dat trouwens?) maar daar waren ze nog niet.
.
https://www.ad.nl/buitenland/belgen-en-britten-onderscheppen-russische-straaljagers-op-weg-naar-nederlands-luchtruim~a561367a/

3 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Nieuws is het als iets (gelukkig) niet vaak voorkomt.
Russische vliegtuigen welke zonder transponder richting Nederlands luchtruim (te halen uit het verlengen van de richting waarin ze vlogen) vliegen en hierbij onderschept worden gebeurt niet vaak.
Griffin
3 jaar geleden
"Wat maakt het uit of er Russische straaljagers daar vliegen? Ze zeggen dat ze onderweg naar Nederland waren (hoe weten ze dat trouwens?) maar daar waren ze nog niet."
Ehm, radar?
Ivana
3 jaar geleden
Bij zulke vluchten wordt er terecht uitgegaan van spionage. Ze zijn dus onderschept en gedwongen terug te keren. Belangrijk genoeg om te vermelden!
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@Griffin Radar? Geeft die een eindbestemming op? @Ivana Maar ze keerden niet terug, ze gingen naar Engeland. En daarbij, nu wordt het vermeld, maar niemand weet zeker wat ze kwamen doen en of ze überhaupt naar Nederland onderweg waren. Daarom zeg ik sensatie zoeken en bangmakerij (oooh de grote gemene Poetin komt ons pakken).
Inekez1
3 jaar geleden
Er is nergens gezegd dat Nederland (of welk land dan ook) eindbestemming zou zijn. Feit is dat die dingen (te) dicht in de buurt van het Nederlandse luchtruim kwamen. Om dat te voorkomen worden die vliegtuigen dan begeleid door militaire straaljagers. Dat is op zich vrij gewoon voor defensie-begrippen, geen reden voor paniek, maar het gebeurt niet zo vaak en dus is het wel nieuws. Mensen die die F16's hebben zien of horen vliegen vragen zich wellicht af waar die heen gingen en waarom. Dan is dit geen bangmakerij maar meer een geruststelling: niks aan de hand, gewoon twee vliegtuigen begeleiden om te zorgen dat ze niet de grens over komen.
tinus1969
3 jaar geleden
@HeerVoldemort, het is bekend dat het Russische luchtmacht zo nu en dan de alertheid van de Europese defensie test. Dan wordt er expres even naar of over vreemd grondgebied gevolgen om te kijken hoe snel er wordt gereageerd.
Als dit vaker gebeurt, is dit ook een signaal dat Rusland weer aan het uitdagen is.
Utrecht
3 jaar geleden
1) Rusland is geen bevriende natie
2) Russische straaljagers (=luchtmacht) heeft niets te zoeken in of in de buurt van Nederland
3) De toestellen (wederom: Russisch leger) vlogen zonder transponder en maakten zich niet bekend; lijken dus niet ter goeder trouw te zijn.
4) Nederland werkt samen met de Belgische luchtmacht om ons luchtruim veilig te houden en ongewenste indringers te voorkomen/te verjagen. Dat is hier gebeurd.
5) Berichtgeving van deze onderschepping is relevant omdat wij (west-europeanen) ons ervan bewust moeten blijven dat Rusland geen bevriende natie is en ons aan het intimideren is met dit soort acties.
6) Berichtgeving van deze onderschepping is relevant om ons te laten weten dat de beveiliging van ons land functioneert: er wordt vaak geklaagd over straaljagers maar ze hebben wel degelijk een belangrijke rol. Je kan het wel of niet begrijpen en het er wel of niet mee eens zijn dat dit in het nieuws komt, maar deze zaken (en mogelijk nog veel meer) spelen wel mee .
SentWierda
3 jaar geleden
@HeerVoldemort. Ik gis: er moet een reden zijn van deze boosheid over een nieuwsbericht waarvan geen andere GV'er de nieuwswaarde in twijfel trekt.
Ik gis: mogelijkerwijs wat afgelopen zondagmorgen is gebeurd?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Nou dat vond ik inderdaad niet normaal!
.
Even zonder dollen...wat is er zondagmorgen gebeurt? Ik zit namelijk echt te denken nu en er komt niets naar boven. Lol. Nee, ik ben niet echt boos. Ik vind alleen dat we (het volk) tegenwoordig zo snel "bang gemaakt" worden. Corona bestaat, nee is geen griep is wel erger. Terrorisme bestaat, niet de vraag OF het gebeurt, maar wanneer het gebeurt. Derde wereldoorlog, gaat komen, waarschijnlijk ga ik die nog meemaken, maar ik hoop van niet. Ik probeer daarin openminded te blijven en realistisch. Maar de media is er wel echt goed in om ons bang te maken en daar raak ik wel flink geïrriteerd door. Als er inderdaad Russen kwamen spioneren, prima dat daar iets tegen gedaan is, al vraag ik mij echt serieus af wat je vanuit een straaljager allemaal kan bespieden. Maar een bericht met zo weinig informatie, vind ik (mijn mening) niet nieuwswaardig maar het kan wel mensen bang maken. "Zie je wel Poetin komt ons pakken!"
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik zie nu dat mijn laatste reactie op 2 manieren kan worden uitgelegd. Dus dat het duidelijk mag zijn: "Corona bestaat, nee is geen griep is wel erger. Terrorisme bestaat, niet de vraag OF het gebeurt, maar wanneer het gebeurt. Derde wereldoorlog, gaat komen, waarschijnlijk ga ik die nog meemaken, maar ik hoop van niet." Dat versta ik niet onder bangmakerij. Ik geloof in corona en terrorisme etc. etc. Ben geen Wappie om het maar zo te zeggen. Ik durf niet te beweren dat geen enkele andere GV'er de nieuwswaarde in twijfel trekt, daarvoor zullen we een enquête onder alle leden moeten houden. ;-)
SentWierda
3 jaar geleden
@HeerVoldemort. De formulering 'geen andere GV'er' moet zijn: geen andere reagerende GV'er. Oftewel: wil de GV'er die het er wel mee eens is, opstaan?
Griffin
3 jaar geleden
@Heervoldermort: "@Griffin Radar? Geeft die een eindbestemming op?"
Nee, maar wel een vector, en als je die doortrekt dan kom je vast ergens over geografische grenzen heen, je kunt niet al slingerend het luchtruim doorkruizen.

Antwoorden (1)

De Russische vliegtuigen, Toepolev's van het type TU-95, hielden zich volgens defensie niet aan de identificatieprocedures. Het Belgische persbureau Belga meldde dat de toestellen zonder transponder vlogen. Daardoor kan er geen radiocontact mee worden gelegd. Dat hoeft geen opzet te zijn, soms zitten piloten op een verkeerde frequentie. Maar het is op het eerste gezicht in elk geval verdacht.

België is momenteel verantwoordelijk voor de verdediging van het luchtruim van de Benelux. Deze Toepolev's vlogen ten noorden van Terschelling en Ameland, richting Nederland. Nadat ze onderschept waren zetten de bommenwerpers koers naar het Verenigd Koninkrijk.

Het was de tweede keer dat F-16’s moesten uitrukken om Russische bommenwerpers te onderscheppen. De vorige gebeurtenis vond plaats op 15 januari 2018. Dat is dus redelijk uniek en daarom nieuwswaardig.
Amadea