Hoe kom ik in aanmerking om een rechtzaak bij te wonen?

Mijn vriend komt voor maandag maar we weten niet waar. Hoe komen we in aanmerking om daarbij te zijn? Kunnen we ze advocaat hiervoor op een zaterdag appen. We moeten erbij zijn!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Dat gaat voor a.s. maandag niet lukken. Je zult moeten afwachten. Als je vriend nu in voorarrest zit met beperkende maatregelen en hij wordt maandag veroordeeld, worden mogelijk die beperkingen opgeheven en kan hij zelf met jullie contact opnemen. Worden de beperkende maatregelen nog niet opgeheven, dan gaat het langer duren voordat je iets te hroen krijgt. Om bij een zitting aanwezig te zijn dien je van te voren e.e.a. te regelen. Minimaal 2 werkdagen van te voren aanvragen, dat lukt al niet meer. Zonder te weten waar en wanneer je moet zijn kun je ook niets aanvragen. Betreft het een besloten zaak, dan wordt sowieso geen publiek toegelaten.
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Zitting-bijwonen
jodyenboyke
3 jaar geleden
Goede reactie van Inekez1, grote kans ook (afhankelijk van het delict) dat er on-line via beeldbellen, de rechtzaak gedaan wordt, dus vanuit de gevangenis.

Antwoorden (1)

Jij hoeft je daarvoor niet aan te merken of goedkeuring te krijgen; zittingen zijn (normaal gesproken) openbaar. In jouw geval lijkt vooral het probleem te zijn dat je niet weet WANNEER jouw vriend voor moet komen. IK vrees dat (vanwege privacy) alleen je vriend zelf dit aan jou mag vertellen.